14 kwietnia, godz. 20:00 – Dramatorium z Ha!artem – „Ubu Król” w pierwszym polskim tłumaczeniu translatora Google /impreza literacka/
A teraz, panowie Polaków, do przodu! a raczej do tyłu!
– Ubu
Korporacja Ha!art porwała się na trzecie polskie tłumaczenie klasycznego dzieła, będącego podwaliną pod wszystkie eksperymenty literackie XX wieku. Mowa oczywiście o „Ubu Królu” Alfreda Jarry’ego. Jak piszą wydawcy: „Farsowość sztuki Jarry’ego została odświeżona dzięki błazenadzie tłumaczenia automatycznego. Jest to, na swój sposób, pierwsze tak wierne tłumaczenie Ubu Króla (Google Tłumacz w doborze ekwiwalentów opiera się na statystyce)”. Tak, dobrze przeczytaliście. „Ubu Króla” przetłumaczył translator Google.
Zapewniamy – takiego Dramatorium z takim językiem i taką literaturą jeszcze nie było!
Dramatorium to interdyscyplinarne, internacjonalne, intermedialne, intertekstualne spotkania z literaturą.
Literatura dzieje się teraz! Dzieje się, gdy słowa taranują głowy, gdy wparowują bez pardonu, gdy są czytane, gdy są słyszane, podczas gdy szklanka whisky dzierżona w dłoni i podczas gdy kolejna dawka szarego papierosowego dymu, a zaatakowana głowa zyskuje czas na refleksję. Dwa czwartki w miesiącu! (bo w czwartek wszystko idzie gładko)
Wspólnie czytamy, wspólnie słuchamy, wspólnie pijemy, skaczemy z balustrady, wspólnie dyskutujemy, oglądamy, śpiewamy, recytujemy, kradniemy kukurydzę, palimy, plujemy na odległość i szukamy dziury w całym! Dźwięki, obrazy i przede wszystkim SŁOWA!
Przyszedł czas na wspólne penetrowanie najczarniejszych, najodleglejszych i najbardziej podejrzanych zakątków. Parafrazując Gregory’ego Corso siedzącego na stopniach portorykańskiego Harlemu – to nie będzie zabawa w poezję, tam są długi do spłacenia!
Przygotowanie: Anna Wyrwik + aktorzy
Wstęp: wolny
16, 17 kwietnia, godz o 19:00 – „Sąsiedzi” /spektakl/
Akcja tej sztuki dzieje się w Polsce, na wsi, podczas niespełna dwóch miesięcy niezwykle upalnego lata. Młode małżeństwo sprzedaje swoje mieszkanie i kupuje dom w wiejskiej okolicy. W momencie, kiedy postanawiają się wprowadzić do nowo zakupionego i wyremontowanego domu pojawia się ich najbliższy sąsiad. Od tego momentu ich życie toczy się w nowym, nieprzewidywalnym kierunku sterowane przez dziwną, nieznaną siłę, niczym w antycznej tragedii… Pomimo fatum ciążącego nad głównymi bohaterami sporo jest w tej sztuce również komicznych akcentów i absurdalnego humoru. Sztuka jest przeznaczona dla widzów dorosłych.
Autor: Andrzej Sadowski
Reżyseria: Andrzej Sadowski
Obsada: Katarzyna Galica, Wojciech Leonowicz / Kosma Szyman, Jacek Wojciechowski, Konrad Hanas
Scenografia: Andrzej Sadowski
Współpraca muzyczna: Małgorzata Tekiel
Data premiery: 27 III 2015
Czas trwania: 90 min
Wstęp: 30 zł [normalne] / 20 zł [ulgowe]

Zapraszamy na interdyscyplinarne studium na temat kotów i fenomenu, jaki te wspaniałe zwierzęta pełnią w świecie literatury. Koty i pisarze są w jakichś przedziwny i kosmiczny sposób połączeni ze sobą mistyczną więzią porozumienia. Pomiędzy tymi dwiema osobliwymi rasami już w dalekiej przeszłości zrodziły się pewne zależności – oba okazy prowadzą samotniczy tryb życia, mają swoje sekrety oraz choć wyglądają na leniwych i ledwo przytomnych, w myślach opracowują plany dotyczące podbicia świata. Z tą różnicą, że jedno z tych stworzeń chce zrobić to za pomocą efektów swojej pracy, a drugie nie pracuje w ogóle, więc bierze pod uwagę jedynie najbardziej ostateczne rozwiązania. Zapraszamy na wieczór podczas, którego studiować będziemy mistyczne zwyczaje puszystych pupili zawarte przez pisarzy w swoich tekstach. Przygotujcie się na jedno: – po tym jak damy Wam do myślenia, już nigdy nie popatrzycie na swojego Mruczka z tak obojętnym spojrzeniem jak to, które on sam zwykle rzuca Wam na dzień dobry.
Czekamy na Was! Przypominamy także o formule, która towarzyszy naszym spotkaniom – każdy może stanąć przed mikrofonem i poczęstować gości swoimi ulubionymi (w tym własnymi) utworami. Mowa tutaj zarówno o literaturze jak i muzyce, improwaizacji i bogowie wiedzą, czym jeszcze!
Twórcy Chochli literackiej to przede wszystkim trójka młodych twórców, których w grupę literacką połączyła praca nad Nocami Waniliowych Myszy, autorskim projektem Teatru Barakah będącym cyklem spektaklów z elementami kabaretu i piosenki, które cieszą się dużą popularnością w krakowskim świecie rozrywki i kultury. Od ponad roku przygotowują dla ArtCafe Barakah spotkania z literaturą, na których panuje zasada open microphone – każdy może zaprezentować swój ulubiony fragment lub własną twórczość. Nie brakuje również muzyki a każda z imprez kończy się widowiskowym jam session.
Przygotowanie:
Dawid Barański – ukończył zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim, usiłuje skończyć dziennikarstwo; jak może to jeździ z plecakiem i bez celu; jak musi, to pisze, choć zdarza się, że pisze jak chce; z natury cynik i malkontent, ale ma znajomych; publikował w „Drugim Obiegu” i na portalu kulturatka.pl; udziela się w redakcji festiwalowej PKO OFF Camera i uzewnętrznia w niezależnym magazynie „Krata Kultury”;
Amadou Guindo – student Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim; poza tym niepoprawny optymista i niespokojna dusza z kompleksem Piotrusia Pana; Publikował m.in. na portalu Onet.pl, w „Magazynie” oraz „Dzienniku Polskim”; po wyczerpującej publicystycznej tułaczce odnalazł swój artystyczny zakątek w niezależnym magazynie kulturalnym „Krata Kultury”; w chwilach wolnych od marnowania czasu na kulturę prowadzi szkolenia z języka angielskiego; złoty człowiek – jak nie pije;
Grzegorz Like – kulturoznawca; z wykształcenia filmoznawca, z zamiłowania krzewiciel tradycji beatnikowskiej i rysownik; krakowski korespondent warszawskiego portalu Magazyn.pl, gdzie od przeszło dwóch lat zajmuje się konstruktywną krytyką literacką i relacjonowaniem krakowskich festiwali (m.in. Conrad Festiwalu i Festiwalu im. Czesława Miłosza); ma na swoim koncie wywiady z takimi ludźmi jak Mark Danner, Jan Jakub Kolski, Paul Auster, Raja Shehadeh i Marcin Meller; obecnie studiuje dziennikarstwo i grozi, że wyda swój zbiór gonzo-reportaży, które własnoręcznie zilustruje.
Wstęp: wolny

Kwartet powstał wiosną 2015 roku. Celem kapeli jest rozwój własnego języka muzycznego, jak i eksplorowanie kompozycji współczesnych mistrzów jazzu. Brzmienie kwartetu łączy liryzm z fragmentami odważnego, atonalnego grania. Mimo że są skłonni do bezkompromisowego przekraczania wszelkich podziałów i zasad, niebezpiecznie zbliżając się do granicy z chaosem, ich muzyka ciągle pozostaje w służbie kompozycji. Ich twórczość najlepiej opisać jako Poważny Jazz, z akcentem na „poważny”, grany przez poważnych muzyków, którzy się nie uśmiechają, tylko grają… jazz.
Grupa po raz pierwszy pojawiła się publicznie w maju 2015 roku, prezentując głównie oryginalne kompozycje. Jest to międzynarodowy projekt, a wszyscy członkowie spotkali się w Krakowie, gdzie zaczęli pracować nad swoimi oryginalnymi koncepcjami. Ich muzyka jest mieszanką różnorodnych wpływów, począwszy od sceny chicagowskiej, przez melodie inspirowany klasyką i minimalizmem, aż do prawdziwie punkowej ekspresji. Zespół do tej pory wystąpił przed polską i włoską publicznością, dając koncerty w miastach południowej Polski i na Sardynii.
Zespół – „Tenpasten”: Alex Clov (US) [alto sax], Alessio Zucca (IT) [piano], Piotr Wojnarowski (PL) [double bass], Liliana Zieniawa (PL) [drums]
Wstęp: 10zł

Noce Waniliowych Myszy to spektakle z elementami kabaretu. Artyści Teatru Barakah komentują wydarzenia z rzeczywistości zarówno lokalnej, jak i tej dalszej – krajowej a nawet międzynarodowej. Słowem, gestem i dźwiękiem drwią ze świata kultury, polityki, religii oraz relacji damsko-męskich. Tytuł „Noce Waniliowych Myszy” został zaczerpnięty z jednego z wierszy amerykańskiego pisarza i poety Charlesa Bukowskiego, zamieszczonego w tomie o tym samym tytule wydanym w 2014 roku nakładem Noir Sur Blanc.
Czy gotowi jesteście by wkroczyć w odmęty wonnej arabskiej nocy? Zapraszamy na odcinek szósty, „Szeherezjada, czyli baśń z jednej nocy”.
Przygotujcie się na prawdziwą ekumeniczną dysputę o przyszłości Europy, z ogromną dozą zdrowego dystansu i chorego podniecenia. Bohaterowie Nocy Waniliowych Myszy po raz kolejny przekraczają granice tabu, a tym razem zawędrują aż do ezoterycznej krainy orientu. To właśnie tam zrodziła się piękna opowieść Szeherezady, dzięki której – taka nasza prognoza – świat podzielony uprzedzeniami i kulturowymi barierami pogrąży się w absolutnej tolerancji i miłości. Nie ważne jaki jest kolor Twojej skóry, jak nazywa się Twój Bóg, czy jesteś syryjskim imigrantem, czy też właśnie wróciłeś z emigracji zarobkowej. To nieważne, bowiem i tak tej nocy spędzonej w Teatrze Barakah nie zapomnisz do końca życia.
Najnowszy odcinek Nocy Waniliowych Myszy to historia o namiętnym romansie, egzotycznych rozbójnikach, lokalnych łotrzykach i przede wszystkim o tym, co dzieje się w bebechach naszego miasta. Czeka Cię feeria barw, iskrzące humorem dialogi oraz, napisane specjalnie na tę okazję, piosenki, które usłyszysz w niezapomnianym wykonaniu lokalnych aktorów, przy akompaniamencie muzyki skomponowanej przez samą Renatę Przemyk – znaną polską wokalistkę i kompozytorkę. To kwietniowe spotkanie z „Nocami Waniliowych Myszy” będzie ekstatycznym spektaklem spontanicznych wybuchów śmiechu i innych wilgotnych uniesień.
Autorzy: Dawid Barański, Amadou Guindo, Grzegorz Tadeusz Like
Reżyseria: Anna Nowicka
Obsada: Lidia Bogaczówna [Szeherazada / Jan Janina Kolska z domu Dobrowolska], Magda Brudzińska [Nikita], Monika Kufel [Fatma], Roksana Lewak [Jaśmina], Krzysztof Bochenek [Jan III Sobieski / Dyrektor], Bartosz Buława [ks. Tadeusz], Dariusz Starczewski [Szwagier], Karol Śmiałek [Alibaba / AlanDyn]
Muzyka: Renata Przemyk
Choreografia: Jan Lorys
Muzyka na żywo: Adam Niedzielin [piano], Magda Brudzińska [altówka], Jacek Kopiec [akordeon], Piotr Południak [kontrabas], Bartosz Buława [saksofon]
Data premiery: 18 IV 2016
Wstęp:30 zł [normalne] / 20 zł [ulgowe]
Zakup biletów: pn.-pt. w godz. 10:00-17:00 i na godz. przed każdym wydarzeniem w kasie Teatru Barakah przy Paulińskiej 28, przelewem – informacje na www.teatrbarakah.com, przed spektaklem, jeśli są jeszcze wolne miejsca / rezerwacja: rezerwacje@teatrbarakah.com, 12 397 80 47]
Materiały prasowe: Anna Wyrwik