Galeria sztuki Artemis zaprasza na indywidualną wystawę prac Ewy Kuryluk pt. „Człekopejzaż 1959-1975”. Towarzyszy jej wydana przez galerię książka, w której znajdziemy opracowanie tej części dorobku Ewy Kuryluk.
Wystawa obejmuje wczesne prace artystki na papierze. Znajdują się tam również teksty samej autorki prac, jak i Kingi Kawalerowicz oraz Marty Smolińskiej. Ekspozycja ta jest obecnie rodzajem aneksu do otwieranej retrospektywy malarstwa Kuryluk w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Wystawa trwać będzie do 11 czerwca 2016 r.
„…Głównym tematem juweniliów Ewy Kuryluk jest ogród natury – bujny i ulegający nieustannej transformacji gąszcz roślin, ludzi, ulubionych zwierząt i ptaków. Swoje przedstawienia człowieka jako bytu organicznie „wtopionego” w naturę nazwała artystka pod koniec 1967 roku „człekopejzażami”. Najwcześniejsze z nich bywają idylliczne, późniejsze, po śmierci ojca i Marcu 1968, już nie. Na drugim planie rozgrywają się, zminiaturyzowane, jakieś tragiczne i przerażające epizody, dominujące coraz bardziej w malarstwie, rysunku i grafice…
…Już w tej wczesnej grafice pojawiają się auto-portrety podwójne i potrójne, tak charakterystyczne dla późniejszego, fotorealistycznego malarstwa Ewy Kuryluk. Na folderze Woodstock Gallery widnieje czarno-biała litografia Ewa samotrzecia (1968), przedstawiająca trzy postaci w różnych pozach umieszczone w ciekawym ciasnym kadrze. Auto-portretem jest litografia Kobiety w żałobie (1967), wykonana po śmierci ojca i zbliżona do steli na jego grobie. Autoportret w kapeluszu (1968, s. 22) to połączenie negatywowego rysunku dwóch ubranych postaci z aktem w tle. Bliźniaczki z wazonem kwiatów (1969), kolorowa litografia wydrukowana na różnych odcieniach papieru Ingres, zielonkawych, niebieskich i szarych, ma w niektórych wersjach aplikacje ze „złota” i „srebra”…”
– Fragmenty tekstu Kingi Kawalerowicz w książce: Ewa Kuryluk „Człekopejzaż”
Zapraszamy także na stronę Galerii sztuki Artemis: www.artemis.art.pl/
Zapraszamy!