Tanna to pierwszy film zrealizowany w całości na Vanuatu, wśród jednych z ostatnich społeczności plemiennych na świecie. Kadry wypełniają obrazy egzotycznej krainy, nietkniętej przez ludzką działalność gospodarcza i przemysłową. Mieszkańcy wioski o nazwie Yakel żyją w calkowitej zgodzie z naturą i, jak wynika z jednego z dialogów w filmie, świadomie pozostali wierni tradycjom, odrzucając tym samym pokusy technologiczne i finansowe świata Zachodu.
W tych pięknych okolicznościach przyrody rodzi się miłośc między Wawą (Marie Wawa) i Dainem (Mungau Dainem). Oboje należą do tego samego plemienia, a ich miłość wydaje się być czysta, prawdziwa i wyjątkowa. Jednak pewnego dnia ginie jeden z szamanów i aby utrzymać pokój i nie dopuścić do wojny z sąsiednim plemieniem, Marie zostaje obiecana synowi ich wodza. Na wieść o tym, kochankowie popadają w rozpacz i uciekają z wioski. Zarówno śmierć szamana jak i ucieczka Marie jest bacznie obserwowana przez małą Selin (Marceline Rofit), która zostaje w ten sposób osamotniona przez najbliższe jej osoby. Wybuchający wulkan staje się tłem do tragicznych losów kochanków, którzy niczym Romeo i Julia, nie mogąc pogodzić się z faktem rozdzielenia i zakazaniem im miłości, ostatecznie razem połykają truciznę (grzyby). Staje się to przestrogą i nawołaniem do tego, aby nigdy więcej miłość prawdziwa nie została zakana w wiosce Yakel.
Australijski film wygrał dwie główne nagrody na festiwalu w Wenecji i co ciekawe, jego scenariusz napisany został przez Martina Butlera oraz Bentleya Deana, jednak z asystą Johna Collee („Na krańcu świata„, „Happy Feet„) oraz członków plemienia Yakel. Tanna jest dokumentem obrazującym prawdziwe wydarzenia, jednak także intrygującym filmem fabularnym opowiadającym o jednym z najbardziej uniwersalnych uczuć występujących wszędzie, niezależnie od kultury.
Autorka recenzji: Aneta Błachewicz
Tytuł oryginału: Tanna
Scenariusz: Martin Butler, John Collee, Bentley Dean
Reżyseria: Martin Butler, Bentley Dean
Data premiery: 7 września 2015 (świat)
Obejrzane dzięki uprzejmości: Netia OFF Camera i Małopolski Ogród Sztuki