Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Główna
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
  • Muzyka
    • koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Literatura
    • Premiery
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Wywiady
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Recenzje
    • Promocje
  • Dla dzieci
  • Konkursy
    • Teatr
    • Kino
    • Literatura
    • Muzyka
    • Rozmaite
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
  • Główna
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
  • Muzyka
    • koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Literatura
    • Premiery
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Wywiady
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Recenzje
    • Promocje
  • Dla dzieci
  • Konkursy
    • Teatr
    • Kino
    • Literatura
    • Muzyka
    • Rozmaite
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home działy główne Muzyka

Rozpoczęła się Krakowska Jesień Jazzowa – PROGRAM

przez Karolina Futyma
24 października 2016
w Muzyka, koncerty
0
0
udostępnień
203
wyświetleń
Share on FacebookShare on Twitter

gustaffson-fot-k-penarskiZ polską jesienią jest jak z dobrą muzyką jazzową – nieprzewidywalne zwroty akcji to jej natura. Dlatego jesień to dobry czas na spotkanie z muzyką opartą na improwizacji. Za sprawą Krakowskiej Jesieni Jazzowej w Krakowie ponownie będziemy mogli usłyszeć najlepszych i najodważniejszych wykonawców tego nurtu. Po jubileuszowej edycji, XI Krakowska Jesień Jazzowa, pod artystyczną opieką niestrudzonego Marka Winiarskiego, przynosi mocną reprezentację kobiecą i interesujące muzyczne rezydencje: Barry’ego Guya i Matsa Gustafssona. Wielu zelektryfikuje wieść, że punktem odniesienia dla tego ostatniego będzie twórczość Franka Zappy.

Tegoroczna Krakowska Jesień Jazzowa rozpocznie się spotkaniem z Joëlle Léandre – francuską kontrabasistką, kompozytorką i wokalistką, dla której utwory tworzyli m.in. John Cage czy włoski kompozytor i surrealista Giacinto Scelsi. Léandre, od kiedy po raz pierwszy wystąpiła na festiwalu w 2014 r., stając się jednym z najjaśniejszych punktów programu, została dobrym przyjacielem Krakowskiej Jesieni Jazzowej. Na tyle, że podczas festiwalu świętować będzie 40-lecie pracy artystycznej. Bezkompromisowej Francuzce w Krakowie towarzyszyć będzie trębacz Jean-Luc Cappozzo (23 października). Dzień później Léandre spotka się na scenie z dwoma równie niepokornymi i twórczymi kobietami świata muzyki improwizowanej. Brytyjska wokalistka Maggie Nichols i szwajcarska pianistka Irène Schweizer ponownie połączą z Léandre siły jako Les Diaboliques. Koncert tego powołanego na początku lat 90. tria zapowiada się jako niezwykłe wydarzenie. Warto wspomnieć, że będzie to pierwszy występ 75-letniej dziś Schweizer na Krakowskiej Jesieni Jazzowej. Przed koncertem tego niezwykłego tria jako support zagrają zaś Krakow Improvisers Orchestra.

– Jestem szczególnie dumny, że udało się ściągnąć do Krakowa tak wybitną i niesamowitą postać, jak Irène Schweizer. Ona zresztą też cieszy się na ten koncert i pobyt w Krakowie, pierwszy w życiu. Już zapowiedziała, że zostaje w mieście na dłużej, żeby lepiej poznać Kraków – zdrada Marek Winiarski. Dla Jean-Luca Capozzo będzie to z kolei powrót do Krakowa po wielu latach od ostatniego występu w naszym mieście.

Po koncercie Les Diaboliques zapraszamy na otwarte spotkanie z muzykami w ramach „Contemporary Music Agenda”. Pod nazwą tą kryje się powołana do życia podczas 7. edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej inicjatywa będąca forum dyskusyjnym na temat muzyki, najbardziej interesujących kierunków jej rozwoju, jej miejsca w mediach i najskuteczniejszych sposobów promocji. Spotkanie po koncercie Les Diaboliques poprowadzi dziennikarz Janusz Jabłoński, znany m.in. z audycji radiowej „Rozmowy improwizowane” w Dwójce.

Pasmo rezydencji rozpocznie wirtuoz kontrabasu i kompozytor Barry Guy (27-30 października). Utalentowany i żywiołowy Brytyjczyk współpracował m.in. z Tonym Oxleyem, Evanem Parkerem, Mike’em Westbrookiem, Peterem Kowaldem, Trevorem Wattsem, ale także z BBC Symphony Orchestra, London Sinfonietta, Monteverdi Orchestra oraz sopranistką Jane Manning. Należał także do Michael Nyman Band, z którym nagrał ścieżkę dźwiękową „Kontraktu Rysownika” (1982 r.). Jest założycielem i dyrektorem artystycznym 21-osobowej London Jazz Composers Orchestra. W ciągu trzech dni usłyszymy zaaranżowane na nowo kompozycje, które trafiły niegdyś na album „Three Pieces for Orchestra”, nagranej wówczas z gościnnym udziałem Maggie Nichols i Marilyn Crispell. Guyowi na scenie towarzyszyć będą m.in. wokalistka SavinaYannatou, gitarzysta Ben Dwyer, pianista Agustí Fernández, nie zabraknie oczywiście skrzypaczki Mayi Homburger.

Na „Three Pieces for Orchestra” złożyły się kompozycje, które zostały wydane nakładem Intakt Records w 1997 r. Płytę otwiera utwór „Owed to J.S.,”, będący hołdem dla Johna Stevensa, twórcy Spontaneous Music Ensemble. W nagraniach udział wzięli wówczas m.in. Marc Charig, Evan Parker, Trevor Watts i Philipp Wachsmann. Gościnnie z Guyem zagrały Marilyn Crispell (fortepian) oraz Maggie Nichols (która wystąpi na Krakowskiej Jesieni Jazzowej z Les Diaboliques). Po koncercie zapraszamy także na spotkanie z muzykami w ramach „Contemporary Music Agenda”. Spotkanie poprowadzi polski krytyk muzyczny, znawca jazzu i publicysta Maciej Karłowski.

Listopadową odsłonę KJJ zainauguruje Mats Gustafsson i jego Nu Ensemble(6-8 listopada).Szwedzki saksofonista skupi się na re- i dekonstrukcji dorobku artysty, który sarkazm w muzyce podniósł do rangi sztuki. Mowa oczywiście o Franku Zappie, kompozytorze, liderze legendarnego zespołu The Mothers of Invention.

Szczegóły owiane są pewną tajemnicą. Autorska aranżacja dorobku Franka Zappy to projekt, który szwedzki saksofonista przygotował na specjalne zamówienie włoskiego festiwalu Ai Confini tra Sardegna e Jazz. Projekt „Hidros ZAP” miał swoją premierę 9 września, podczas XXXI edycji tego międzynarodowego festiwalu jazzowego. W obszernym repertuarze, mocno zdekonstruowanym przez Gustafssona i NU Ensemble dało się usłyszeć takie utwory, jak „The Eric Dolphy Memorial Barbecue” z płyty „Weasels Ripped My Flesh” nagranej przez Zappę z zespołem The Mothers of Invention w 1970 r. oraz „The Black Page #1” – kompozycję Zappy uchodzącą za wyjątkowo trudną do zagrania na żywo. Co zaproponuje słuchaczom Gustafsson i Nu Ensemble w Krakowie? Trudno do końca przewidzieć, ale możemy spodziewać się, że występ nikogo nie pozostawi obojętnym. Ostatni koncert rezydencji odbędzie się 8 listopada. Poprzedzą go wieczory wypełnione improwizacją, podczas których muzycy występować będą w mniejszych składach, dając słuchaczowi przedsmak tego, co otrzyma na wielki finał.

Z Gustafssonem podczas rezydencji zagrają m.in. legendarny saksofonista Joe McPhee, wiedeński awangardowy muzyk dieb13, wokalistka Mariam Wallentin oraz niezastąpiony bębniarz Paal Nilssen-Love. Dyrygować będzie Bas Wiegers.

Po koncercie finałowym w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zapraszamy również na otwarte spotkanie z muzykami w ramach cyklu „CONTEMPORARY MUSIC AGENDA”. Poprowadzi je Rafał Zbrzeski, publicysta, od lat związany z branżą handlowo-muzyczną.

Jedenastą edycję Krakowskiej Jesieni Jazzowej zamknie koncert Barry Altschul Trio. Nowojorczyk Barry Altschul zdobył uznanie jako członek grupy Circle, w której grał od 1969 r. z Chickiem Coreą, Dave’em Hollandem i Anthonym Braxtonem. Od połowy lat 80. Altschul wiódł życie w Europie, występując z takimi muzykami, jak Steve Lacy, Dexter Gordon, Johnny Griffin czy Kenny Clarke. W początkiem nowego tysiąclecia muzyk przypomniał o sobie za sprawą FAB Trio, które tworzył z basistą Joe Fondą i skrzypkiem Billym Bangiem (zmarłym w 2011 r.). Dziś Altschul Trio tworzą Fonda oraz saksofonista Jon Irabagon, zwycięzca prestiżowego Thelonius  Monk Competition.

Nieodłączną już częścią Krakowskiej Jesieni Jazzowej jest prezentacja polskich muzyków. Tak będzie również w tym roku. Muzyczny cykl „Polska Scena Improwizowana” otworzy w połowie listopada koncert grupy, która powstała na początku 2015 roku, od razu wzbudzając spore zainteresowanie i oczekiwania słuchaczy. W jednym składzie spotkali się nareszcie bracia Wójcińscy: grający na kontrabasie Ksawery, grający na trąbce Maurycy i pianista Szymon. Do współpracy zaprosili zasiadającego za perkusją Krzysztofa Szmańdę . Wójciński / Szmańda Quartet wystąpią 15 listopada w klubie Alchemia.

Dwa dni później, zaprezentuje się  polsko-meksykański duet. Tworzą go wrocławski saksofonista Gerard Lebik oraz wibrafonista i perkusjonista Emilio Gordoa. Lebik to świetnie znany polskim sympatykom muzyki improwizowanej saksofonista, kompozytor oraz autor instalacji dźwiękowych i interwencji w przestrzeni publicznej. Gordoa to wibrafonista, perkusjonista i kompozytor z Meksyku. Jak sam mówi, definiuje wibrafon jako źródło dźwięku, preparując go i wykorzystując techniki rozszerzone. Muzycy połączą swoje siły na scenie klubu Alchemia 17 listopada.

Na zakończenie improwizowanego cyklu  „Polska scena improwizowana” 27 listopada odbędzie się koncert Łukasza Rychlickiego i Pawła Szpury, czyli 2/3 zespołu Lotto. Rychlicki i Szpura sięgną po dorobek Alberta Aylera, tragicznie zmarłego ojca free jazzu. Muzyka Aylera pojawi się tu jednak bardziej w charakterze inspiracji i nawiązań, niż odtworzenia 1:1 przejmujących utworów amerykańskiego saksofonisty.


 XI KRAKOWSKA JESIEŃ JAZZOWA – PROGRAM GŁÓWNY

 

 

JOËLLE LÉANDRE – 40 LAT NA SCENIE – REZYDENCJA

 

LÉANDRE / CAPPOZZO DUO                                                       

Joëlle Léandre (Francja) – double bass

Jean-Luc Cappozzo (Francja) – trumpet

DATA: 23.10.2016

MIEJSCE: ALCHEMIA

GODZINA: 20.00

CENA BILETU: 40/50 PLN

 

LES DIABOLIQUES            

Irène Schweizer (Szwajcaria) – piano

Maggie Nicols (Szkocja) – voice

Joëlle Léandre (Francja) – double bass

Support: KRAKOW IMPROVISERS ORCHESTRA

Polska scena improwizowana

Paulina Owczarek – conduction, alto sax

Brianne Curran – violin

Tomek Chołoniewski – percussion

Michał Dymny – guitar

Michał Kiedrowski – violin

Wiktor Krzak – bassoon

Sebastian Mac – guitar

Adam Nyk – voice

Ernest Ogórek –double bass

Sławek Pezda – alto sax

Piotrek Przewoźniak – percussion

DATA: 24.10.2016

MIEJSCE: MANGGHA

GODZINA 20.00

CENA BILETU: 60/70 PLN

Cena karnetu 23,24.10.2016: 80 PLN       

 

BARRY GUY BLUE SHROUD BAND – REZYDENCJA

 

BARRY GUY BLUE SHROUD – małe składy improwizowane             

Savina Yannatou (Grecja) – voice

Michel Godard (Francja) – tuba and serpent

Ben Dwyer (Anglia) – guitar

Agustí Fernández (Hiszpania) – piano
Torben Snekkestad (Norwegia) – soprano and tenor saxes
Michael Niesemann (Niemcy) – alto sax and oboe
Jürg Wickihalder (Szwajcaria) – soprano, alt & tenor saxes

Percy Pursglove (Anglia) – trumpet
Julius Gabriel (Niemcy) – baritone and soprano saxes
Maya Homburger (Szwajcaria) – violin

Fanny Paccoud  (Francja) – viola
Lucas Niggli (Szwajcaria) – percussion

Ramon Lopez (Francja)  – percussion
Barry Guy (Anglia) – bass

DATA: 27.10.2016

MIEJSCE: ALCHEMIA

GODZINA: 20.00

CENA BILETU: 40/50 PLN

 

BARRY GUY BLUE SHROUD – małe składy improwizowane

Savina Yannatou (Grecja) – voice

Michel Godard (Francja) – tuba and serpent

Ben Dwyer (Anglia) – guitar

Agustí Fernández (Hiszpania) – piano
Torben Snekkestad (Norwegia) – soprano and tenor saxes
Michael Niesemann (Niemcy) – alto sax and oboe
Jürg Wickihalder (Szwajcaria) – soprano, alt & tenor saxes

Percy Pursglove (Anglia) – trumpet
Julius Gabriel (Niemcy) – baritone and soprano saxes
Maya Homburger (Szwajcaria) – violin

Fanny Paccoud  (Francja) – viola
Lucas Niggli (Szwajcaria) – percussion

Ramon Lopez (Francja)  – percussion
Barry Guy (Anglia) – bass

DATA: 28.10.2016

MIEJSCE: ALCHEMIA

GODZINA: 20.00

CENA BILETU: 40/50 PLN

 

BARRY GUY BLUE SHROUD – małe składy improwizowane

Savina Yannatou (Grecja) – voice

Michel Godard (Francja) – tuba and serpent

Ben Dwyer (Anglia) – guitar

Agustí Fernández (Hiszpania) – piano
Torben Snekkestad (Norwegia) – soprano and tenor saxes
Michael Niesemann (Niemcy) – alto sax and oboe
Jürg Wickihalder (Szwajcaria) – soprano, alt & tenor saxes

Percy Pursglove (Anglia) – trumpet
Julius Gabriel (Niemcy) – baritone and soprano saxes
Maya Homburger (Szwajcaria) – violin

Fanny Paccoud  (Francja) – viola
Lucas Niggli (Szwajcaria) – percussion

Ramon Lopez (Francja)  – percussion
Barry Guy (Anglia) – bass

DATA: 29.10.2016

MIEJSCE: ALCHEMIA

GODZINA: 20.00

CENA BILETU: 40/50 PLN

 

BARRY GUY BLUE SHROUD BAND – THREE PIECES FOR ORCHESTRA

Savina Yannatou (Grecja) – voice

Michel Godard (Francja) – tuba and serpent

Ben Dwyer (Anglia) – guitar

Agustí Fernández (Hiszpania) – piano
Torben Snekkestad (Norwegia) – soprano and tenor saxes
Michael Niesemann (Niemcy) – alto sax and oboe
Jürg Wickihalder (Szwajcaria) – soprano, alt & tenor saxes

Percy Pursglove (Anglia) – trumpet
Julius Gabriel (Niemcy) – baritone and soprano saxes
Maya Homburger (Szwajcaria) – violin

Fanny Paccoud  (Francja) – viola
Lucas Niggli (Szwajcaria) – percussion

Ramon Lopez (Francja)  – percussion
Barry Guy (Anglia) – bass

DATA: 30.10.2016

MIEJSCE: MANGGHA

GODZINA: 19.00

CENA BILETU: 60/70 PLN

 

Po koncercie: CONTEMPORARY MUSIC AGENDA – otwarte spotkanie z muzykami poprowadzi Janusz Jabłoński

 

BEYOND TRIO                                                                              

Jürg Wickihalder (Szwajcaria) – soprano, alt and tenor saxes

Barry Guy (Anglia) – bass

Lucas Niggli (Szwajcaria) – percussion

DATA: 31.10.2016

MIEJSCE: ALCHEMIA

GODZINA: 20.00

CENA BILETU: 40/50 PLN

 Cena karnetu: 27-31.10.2016: 180 PLN

 

MATS GUSTAFSSON NU ENSEMBLE 2016 – REZYDENCJA

 

NU ENSEMBLE 2016 – małe składy                                                                    

Mats Gustafsson (Szwecja) – saxes, conduction

Joe McPhee (USA) – trumpet, sax and space organ

Christer Bothén (Szwecja) – bass clarinet, contrabass clarinet, guimbri

Agustí Fernández (Hiszpania) – piano

Kjell Nordeson (Norwegia) – vibes

Mariam Wallentin – vocals
Anders Nyqvist – trumpets

dieb13 (Austria) – turntables

Per-Âke Holmlander (Szwecja) – tuba, cimbasso

Jon Rune Strøm (Norwegia) –           bass

Ingebrigt Håker Flaten (Szwecja) – bass

Paal Nilssen-Love (Norwegia) – drums

DATA: 6.11.2016

MIEJSCE: ALCHEMIA

GODZINA: 20.00

CENA BILETU: 40/50 PLN

 

NU ENSEMBLE 2016 – małe składy         

Mats Gustafsson (Szwecja) – saxes, conduction

Joe McPhee (USA) – trumpet, sax and space organ

Christer Bothén (Szwecja) – bass clarinet, contrabass clarinet, guimbri

Agustí Fernández (Hiszpania) – piano

Kjell Nordeson (Norwegia) – vibes

Mariam Wallentin – vocals
Anders Nyqvist – trumpets

dieb13 (Austria) – turntables

Per-Âke Holmlander (Szwecja) – tuba, cimbasso

Jon Rune Strøm (Norwegia) –           bass

Ingebrigt Håker Flaten (Szwecja) – bass

Paal Nilssen-Love (Norwegia) – drums

DATA: 7.11.2016

MIEJSCE: ALCHEMIA

GODZINA: 20.00

CENA BILETU: 40/50 PLN

 

NU ENSEMBLE 2016 – FRANK ZAPPA FREE JAZZ PROJECT

Mats Gustafsson (Szwecja) – saxes, conduction

Joe McPhee (USA) – trumpet, sax and space organ

Christer Bothén (Szwecja) – bass clarinet, contrabass clarinet, guimbri

Agustí Fernández (Hiszpania) – piano

Kjell Nordeson (Norwegia) – vibes

Mariam Wallentin – vocals
Anders Nyqvist – trumpets

dieb13 (Austria) – turntables

Per-Âke Holmlander (Szwecja) – tuba, cimbasso

Jon Rune Strøm (Norwegia) – bass

Ingebrigt Håker Flaten (Szwecja) – bass

Paal Nilssen-Love (Norwegia) – drums

DATA: 8.11.2016

MIEJSCE: MANGGHA

GODZINA: 19.00

CENA BILETU: 60/70

 

Po koncercie: CONTEMPORARY MUSIC AGENDA – otwarte spotkanie z muzykami poprowadzi Rafał Zbrzeski

 

Cena karnetu: 6-8.11.2016: 120 PLN

 

POLSKA SCENA IMPROWIZOWANA – blok programowy

 

WÓJCIŃSKI / SZMAŃDA QUARTET

DATA: 15.11.2016

MIEJSCE: ALCHEMIA

GODZINA: 20.00

CENA BILETU : 30/40 PLN

 

EMILIO GORDOA GERARD LEBIK DUO

DATA: 17.11.2016

MIEJSCE: ALCHEMIA

GODZINA: 20.00

CENA BILETU: 30/40 PLN

 

Po koncercie: „The Internal Ear / Ucho wewnętrzne” w reżyserii Szymona Uliasza i Magdaleny Gubały – projekcja filmu z udziałem autorów

 

SZPURA / RYCHLICKI AYLER DUO

DATA: 27.11.2016

MIEJSCE: ALCHEMIA

CENA BILETU: 30/40

Cena karnetu: 15,17,27.11.2016: 70 PLN

 

ZAKOŃCZENIE KRAKOWSKIEJ JESIENI JAZZOWEJ

 

BARRY ALTSCHUL TRIO

Barry Altschul (Francja) – drums

Joe Fonda (USA) – bass

Jon Irabagon (USA) – tenor sax

DATA: 04.12.2016

MIEJSCE:  ALCHEMIA

GODZINA: 20.00

CENA BILETU: : 40/50 PLN

 

 

 

Imprezy towarzyszące:

 

MATEUSZ GAWĘDA & THE VIKINGS

DATA: 25.10.2016

MIEJSCE:  ALCHEMIA

GODZINA: 20.00

CENA BILETU: 20 PLN

 

THE ARI ROLAND JAZZ QUARTET

DATA: 13.11.2016

MIEJSCE:  ALCHEMIA

GODZINA: 20.00

CENA BILETU: wstęp wolny

 


Wydarzenie: 11 Krakowska Jesień Jazzowa

Miejsce: Proszę sprawdzać program

Data: 24.10-04.12.2016 r.

Materiały prasowe: Lucjan Towpik, Fundacja Dom Kultury Alchemia

Tags: koncertmuzykajazzkrakówJOËLLE LÉANDREkrakowska jesień jazzowaFundacja Dom Kultury Alchemia
Poprzedni post

Wodecki zaczarował ICE? RECENZJA koncertu.

Następny post

Mike SKOWRON – premiera debiutanckiej płyty „Skrawki”

Karolina Futyma

Karolina Futyma

"Zatracić siebie,nic przy tym nie uronić,tylko zupełnie i ostatecznie zatracić się w tej chwili.."

Następny post
Mike SKOWRON – premiera debiutanckiej płyty „Skrawki”

Mike SKOWRON - premiera debiutanckiej płyty "Skrawki"

Facebook Instagram LinkedIn

O NAS

Jesteśmy pasjonatami, których łączy kultura: literatura, krakowskie teatry, kina, koncerty, galerie, muzea... i wiele wiele innych.



Publikujemy, patronujemy, szerzymy, głosimy o KULTURZE i KULTURĘ. Nic w Krakowie się nie zdarzy bez czujnego oka KULTURAtki!



prezes@kulturatka.pl

  • GŁÓWNA
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACUJEMY
  • PROJEKTY
  • PATRONUJEMY
  • NAPISZ DO NAS
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Główna
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
  • Muzyka
    • koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Literatura
    • Premiery
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Wywiady
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Recenzje
    • Promocje
  • Dla dzieci
  • Konkursy
    • Teatr
    • Kino
    • Literatura
    • Muzyka
    • Rozmaite

© 2021 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij