Festiwal Współczesnej Muzyki Węgierskiej odbędzie się w dniach od 8 do 10 czerwca 2017 w Małopolskim Ogrodzie Sztuki.
PROGRAM FESTIWALU:
8 czerwca 2017, czwartek, godz. 19.00
-> Koncert zespołu kameralnego UMZE
Wystąpią:
zespół kameralny UMZE / Miklós Lukács – cymbały / Csaba Klenyán – klarnet / Éva Osztrosits – altówka / József Balog, Zoltán Fejérvári – fortepian / Aurél Holló, Zoltán Rácz – instrumenty perkusyjne / dyrygent: Zoltán Rácz
W programie:
György Ligeti (1923-2006): Etiudy na fortepian – Vol.3. : Nr.15. White on white (1995) / No.16. Pour Irina (1997) / No.17. A bout de souffle (1998) / No.18. Canon (2001) / Béla Bartók (1881-1945): Sonata na dwa fortepiany i instrumenty perkusyjne (1937) // przerwa // Péter Eötvös (1944): da capo (2014) / György Kurtág (1926): Hommage a R. Sch. op.15d (1990) / László Vidovszky (1944): Promenade (2015).
Zespół kameralny UMZE powstał w 1997 roku z inicjatywy Zoltána Rácza grającego na instrumentach perkusyjnych i Andrása Wilheima, historyka muzyki. Nazwa zespołu opiera się na skrócie oznaczającym Stowarzyszenie Nowej Muzyki Węgierskiej (Új Magyar Zenei Egyesület). Celem członków zespołu jest pielęgnowanie i kontynuowanie tradycji zapoczątkowanych przez utworzone w 1911 roku Stowarzyszenie Nowej Muzyki Węgierskiej związane z twórczością Béli Bartóka i Zoltána Kodálya. Z tego powodu poprzez wykonywanie muzyki XX-wiecznej i współczesnej starają się realizować również dalszy cel, jakim jest inspirowanie kompozytorów zarówno z Węgier, jak i z innych krajów do tworzenia nowych utworów. Repertuar zespołu obejmuje nie tylko dzieła kompozytorów węgierskich, lecz również takich twórców, jak Maurizio Kagel, Olivier Messiaen, Karlheinz Stockhausen, czy Christian Wolff. Po licznych sukcesach na Węgrzech zespół został przedstawiony również publiczności międzynarodowej, co po raz pierwszy miało miejsce w Berlinie w 1999 roku. Następnie zaczęły pojawiać się zaproszenia na liczne wydarzenia popularyzujące muzykę współczesną, dzięki czemu zespół miał okazję występować między innymi w Karlsruhe, Zagrzebiu, na Festiwalu Acanthes w Awinionie, Wiedeńskich Tygodniach Festiwalowych oraz na Huddersfield Contemporary Music Festival.
9 czerwca 2017, piątek, godz. 19.00
-> Máté Balogh (1990, H) – Diana Soh (1984, SING) – Christian Flury (1979, CH-A): Out At. S.E.A 123 – Someone Eats All. Opera na podstawie dramatu Sławomira Mrożka pod tytułem Na pełnym morzu, libretto napisał i wyreżyserował: Almási-Tóth András
Wystąpią:
Maurice Lenhard – baryton / Bársony Péter – altówka / Szilvia Vörös – mezzosopran / Ditta Rohmann – wiolonczela / Tivadar Kiss – tenor / Horia Dumitrache – klarnet / dyrygent: Lin Liao
Trzech ludzi, pozostawionych samym sobie, na ziemi niczyjej, na otwartym morzu – w świecie mediów. Bohaterowie reality show, w typowej sytuacji człowieka współczesnego, samotni w tłumie, skazani na siebie planują, który z nich stanie się posiłkiem dla pozostałych, pozbawieni uczuć egoiści, grają i udają, jak gdyby ktoś cały czas obserwował i oceniał ich zachowanie. W 2013 roku Fundacja Muzyki Współczesnej Pétera Eötvösa i Budapest Music Center w ramach tworzonego wspólnie projektu wybrali składający się z jednego aktu absurdalny dramat Sławomira Mrożka pod tytułem Na pełnym morzu, a następnie zaprosili do udziału w projekcie młodych kompozytorów oferując możliwość wspólnego stworzenia opery kameralnej, która opowiadałaby o reprezentatywnych zjawiskach współczesności – osamotnieniu, nadużywaniu władzy, konformizmie, kwestii granic wolności – zamykając je w ramach jednej groteskowej sytuacji życiowej, a także w której problematyka części i całości byłaby odzwierciedlona w możliwościach oferowanych przez formę i technikę. Na warsztaty operowe zgłosiło się 51 kompozytorów z 23 krajów, a spośród nich aż 37 osoby zapisały się na kurs czterodniowy. W ciągu dalszej współpracy kompozytorzy Péter Eötvös, Luca Francesconi i Balázs Horváth, a także reżyser András Almási-Tóth prowadzili i wspierali uczestników warsztatów w ich indywidualnej pracy twórczej. W ostatnim etapie wybrano sześciu autorów, którzy mieli skomponować partie wokalne i instrumentalne dla trzech solistów i trzech członków orkiestry. W wyniku ich pracy powstały dwie opery, które po premierze w Budapeszcie w 2013 roku zaprezentowano również w niektórych stolicach europejskich – w Paryżu (IRCAM), Mediolanie (Divertimento Ensemble) i Brukseli (Flagey). Na scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki będzie można obejrzeć wspólne dzieło Máté Balogha (Węgry), Diany Soh (Singapur) i Christiana Flury (Szwajcaria/Austria) zatytułowane 123.
10 czerwca 2017, sobota, godz. 19.00
-> Modern Art Orchestra: Bartók & Jazz
Wystąpią:
Modern Art Orchestra / László Gőz – puzon, trąbka basowa/ Miklós Lukács – cymbały / dyrektor artystyczny i dyrygent: Kornél Fekete-Kovács
W programie:
Béla Bartók: 15 węgierskich pieśni chłopskich – aranżację na big band opracowali: János Ávéd, Kristóf Bacsó, Kornél Fekete-Kovács, Gábor Subicz.
Béla Bartók jest jednym z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku, a jego muzyka wywarła wpływ nawet na słynnych muzyków jazzowych na całym świecie, często powołuje się na niego Pat Metheny, a Chick Corea i Keith Jarrett regularnie grają jego utwory. Bartók wielokrotnie czerpał inspirację do swych kompozycji z pieśni ludowych, w ten sposób powstało między innymi jego 15 węgierskich pieśni chłopskich. Obecnie europejska muzyka jazzowa coraz bardziej oddala się od jazzu północnoamerykańskiego o korzeniach afroamerykańskich, sięgając głównie do własnych europejskich tradycji muzyki klasycznej i ludowej. Członkowie Modern Art Orchestra – János Ávéd (1983), Kristóf Bacsó (1976), Kornél Fekete-Kovács (1970) i Gábor Subicz (1983) – stworzyli aranżacje na największą formację jazzową, big band, ponownie interpretując utwory Bartóka napisane na fortepian solo i korzystając w tym celu ze środków wyrazu jakie oferuje im jazz, gatunek muzyczny opierający się w dużej mierze na improwizacji. W nowych wersjach utworów Bartóka pozorne sprzeczności pomiędzy dwoma gatunkami – muzyką klasyczną i jazzową – zanikają dzięki zastosowaniu w głównej mierze improwizowanych przejść, które zamknięte są w ledwo wyczuwalnych ramach.
Zespół MAO przez 11 lat swojego istnienia rozwinął się, zdobył międzynarodowe uznanie oraz otrzymał liczne nagrody. Orkiestra tworzy w różnych gatunkach muzycznych, jednak pozostaje wierna w pierwszej kolejności jazzowi i muzyce współczesnej. MAO jest stałą orkiestrą Budapest Music Center, odbywają tournée po całej Europie, Stanach Zjednoczonych, koncertowali nawet w Izraelu. Zaproszenia od zespołu przyjmowali już tacy legendarni muzycy, jak Tom Harrell, David Liebman, Chris Potter, James Morrison, Bob Mintzer, Rhoda Scott, Adam Nussbaum, czy Ennio Morricone.
Tytuł: Festiwal Współczesnej Muzyki Węgierskiej
Miejsce: Małopolski Ogród Sztuki
Data: 8-10.06.2017
Bilety: 35/45 zł
Materiały prasowe: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie