W Teatrze w Krakowie im. Juliusza Słowackiego, 5 stycznia odbyła się noworoczna premiera – „Vernon Subutex” w reżyserii Wiktora Rubina. Co jeszcze przygotował dla publiczności Słowacki? Oto premiery na pierwsze półrocze:
- 3 lutego – premiera „W ogień!” (przeniesienie na scenę spektaklu plenerowego wyprodukowanego w ramach festiwalu Genius Loci) na Scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki
Punktem wyjścia do badań jest biografia Józefa Kurasia „Ognia”: bohatera, mordercy, przestępcy, partyzanta i Janosika, a także mit Podhala oraz tekst Mateusza Pakuły. W inscenizacji twórcy zmagają się z podstawowymi pytaniami dzisiejszej Polski: Czy zawsze trzeba patrzeć w przeszłość? Kogo trzeba czcić i za co? Czy jesteśmy w stanie pozbyć się ciężaru historii i zerwać z siebie tę koszulę Dejaniry, jaką jest polityka historyczna dzisiaj? Pięcioro aktorów jako chór polskich duchów zawieszonych w purgatorium – przystanku autobusowym pod billboardem. Zamiast Hadesu – zakopiańska szosa. Charona nie ma. Czy może już przepłynął…? Jak u Kafki postaci czekają na otwarcie wrót sprawiedliwości. I jak u Dantego spalają się swoją historią. Pięciu Kurasi. Pięć duchów. Albo też pięciu autochtonów dziwnego plemienia, które istnieje na tych ziemiach już od ponad 30000 lat. Kuraś biegnie w góry. Dalej i dalej – płonąć, pełen zemsty. Kim jest ten człowiek? I za co niby mamy go czcić?
Tekst: Mateusz Pakuła
Reżyseria: Wojciech Klemm
Scenografia: Anna Maria Karczmarska
Muzyka: Dominik Strycharski
Obsada: Karolina Kazoń, Natalia Strzelecka, Mateusz Janicki (gościnnie), Marcin Kalisz (gościnnie), Wojciech Skibiński, Dominik Strycharski (muzyk) - 10 marca – premiera „Kariera Arturo Ui” Bertolda Brechta na Dużej Scenie Teatru im. Juliusza Słowackiego
Arturo Ui to drobny gangster. Zaczyna swoją drogę proponując ochronę handlarzom kalafiorów. Szybko jednak, imając się najróżniejszych sposobów, pnie się wyżej. I wyżej. W świat finansjery, wielkiej polityki. W końcu wygrywa wybory. Od kalafiorów do władzy absolutnej. Bertold Brecht opublikował „Karierę Arturo Ui” – jeden ze swoich najważniejszych dramatów – w 1941 roku. W tak groteskowy, rewiowy sposób przedstawił drogę dojścia do władzy Adolfa Hitlera. Bawiąc się schematem szekspirowskich kronik i gangsterskich opowieści przyglądał się narodzinom faszyzmu i triumfalnemu pochodowi przez kraj nazistowskiej władzy. Dziś, na deskach naszej sceny, historii tej przyjrzy się reżyser Remigiusz Brzyk. Co z niej wyczyta?
Reżyseria: Remigiusz Brzyk
Obsada: Dominika Bednarczyk, Katarzyna Zawiślak-Dolny, Tomasz Augustynowicz, Rafał Dziwisz, Andrzej Grabowski, Grzegorz Łukawski, Karol Kubasiewicz, Daniel Malchar, Marcin Sianko, Wojciech Skibiński, Tadeusz Zięba, Michał Majnicz (gościnnie) - 8 kwietnia – premiera „Bajki robotów” na Scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki
Przedstawienie dla dzieci na podstawie groteskowo-baśniowych opowiadań Stanisława Lema.
Reżyseria: Agnieszka Olsten
Scenografia i kostiumy: Olaf Brzeski
Muzyka: Aleksandra Gryka
Reżyseria świateł: Robert Mleczko
Obsada: Agnieszka Judycka, Karolina Kamińska, Krzysztof Jędrysek, Krzysztof Piątkowski (obsada może ulec rozszerzeniu) - 5 maja – premiera „Stary Testament” na Dużej Scenie Teatru im. Juliusza Słowackiego
Świetnie znana krakowskiej publiczności Agata Duda-Gracz zdecydowała się specjalnie dla naszego teatru napisać scenariusz inspirowany Starym Testamentem. Wychodząc od ksiąg biblijnych (niekoniecznie tych najbardziej znanych, jak Księga Rodzaju czy Księgi Mojżeszowe), od tamtejszych bohaterów, próbuje przyjrzeć się naszym czasom. Zakłada że dzieło stworzenia odbywa się dzisiaj. Wychodząc od pramaterii dla innych opowieści, od archetypicznych bohaterów obserwuje ich postępujące skarlenie, niszczenie. Jednocześnie tego typu materia literacka prowokuje do stawiania najważniejszych pytań: o Boga, miłość, motyw przebaczenia, o ateizm, o wolność i o zniewolenie. Za warstwę muzyczną spektaklu odpowiedzialny będzie Łukasz Wójcik (który pracował już z reżyserką przy „Kummernis czyli o tym, jak świętej panience broda rosła”, czy „Ciekawej porze roku”). Jego muzyka, a także śpiewane podczas przedstawienia pieśni będą jego niezwykle ważną składową; filarem narracyjnym opowieści.
Adaptacja, scenografia i reżyseria: Agata Duda-Gracz
Muzyka: Łukasz Wójcik
Muzyka: Łukasz Wójcik
Światło: Katarzyna Łuszczyk
Ruch: Tomasz Wesołowski
Obsada: Pola Błasik, Marta Konarska, Agnieszka Kościelniak, Natalia Strzelecka, Anna Tomaszewska, Mateusz Bieryt, Maciej Jackowski, Tomasz Międzik, Antoni Milancej, Sławomir Rokita, Feliks Szajnert, Jerzy Światłoń, Tomasz Wysocki, Grażyna Misiorowska (gościnnie), Sylwester Piechura (gościnnie), Krzysztof Wrona (gościnnie) - 16 czerwca – premiera „Czarne papugi” na Scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki
Już w nowym roku swoją premierę będzie miał Michał Borczuch – laureat dwóch ostatnich edycji Festiwalu Boska Komedia. Specjalnie dla niego tłumaczymy sztukę „Czarne papugi” Chilijczyka Alejandro Moreno Jashésa, tajemniczy tekst poruszający się gdzieś w meandrach ludzkiej podświadomości.
Reżyseria: Michał Borczuch
Dramaturgia: Tomasz Śpiewak
Scenografia i kostiumy: Dorota Nawrot
Muzyka: Bartosz Dziadosz
Reżyseria świateł: Jacqueline Sobiszewski
Zdjęcia: Michał Dobrucki
Obsada: Pola Błasik, Lidia Bogaczówna, Natalia Strzelecka, Krzysztof Piątkowski, Rafał Szumera, Karol Kubasiewicz, Iwona Budner (gościnnie), Monika Niemczyk (gościnnie), Dominika Biernat (gościnnie)
Szczegóły: http://www.slowacki.krakow.pl/pl/repertuar/duza_scena/
Materiały prasowe: Teatr w Krakowie im. Juliusza Słowackiego