
Wielkośrodowy koncert festiwalu Misteria Paschalia przeniósł nas do XVI-wiecznej Anglii, gdzie najbardziej popularnym wieczornym nabożeństwem jest evensong, anglikańskie połączenie nieszporów i komplety.
Historyczna decyzja króla Anglii Henryka VIII o oderwaniu się królestwa od rzymskokatolickiej rodziny spowodowała konieczność zmian w sprawowanej liturgii. Prym w tej dziedzinie wiódł Thomas Cranmer, arcybiskup Cantenbury, który dokonał nowych przekładów modlitw na język angielski. Organizatorzy festiwalu słusznie uznali, że tegoroczny motyw brytyjski nie może obyć się bez koncertu tej wieczornej modlitwy.
Szereg pieśni z tradycji nabożeństwa zostało zaprezentowanych przez międzynarodową ekipę – chór Capella Cracoviensis, English Cornett and Sackbut Ensemble oraz hiszpański Tercia Realidad. Zaprezentowane zostały owoce twórczości wielu artystów szesnastowiecznych m.in. Tomas Tallis, William Byrd czy Robert White. Selekcję dzieł i artystów należy uznać za niezwykle udany ze względu na fakt, że dobór tak wielu różnych utworów odpowiednio uszeregowanych i zaprezentowanych stanowiła razem niewątpliwa całość, pozwalając nam przeżyć prawdziwe evensong.
Niezwykły profesjonalizm artystów połączony z autorytetem dyrygenta Jorge Jimeneza sprawił, że usłyszane Magnificat, Exaudiat te czy The Lord’s Prayer były bardzo dobrze odebrane przez słuchaczy co znalazło odzwierciedlenie w późniejszych długich i głośnych brawach a nawet wiwatujących okrzykach. Evensong to doskonałe połączenie liturgii łacińskiej z niezwykle narodowym charakterem. Mamy nadzieję wysłuchać tego nabożeństwa ponownie podczas kolejnych edycji festiwalu.
Recenzja: Patryk Nalepka
Misteria Paschalia
Tytuł: Evensong: brytyjskie nieszpory
Wykonawcy: Capella Cracoviensis, English Cornett and Sackbut Ensemble, Tercia Realidad, Jorge Jimenez
Data: 28.03. 2018 r.
Materiały prasowe: Misteria Paschalia