Z największą przyjemnością zapowiadamy premierę książki Arturo Péreza-Revertego FALCÓ, która otwiera nową, bestsellerową serię mistrza powieści przygodowej. Opowieść o hiszpańskim Jamesie Bondzie, cynicznym szpiegu i bezlitosnym kobieciarzu, ukaże się w księgarniach 23 maja 2018 r.
Pierwsza część bestsellerowego cyklu.
Ponad pół miliona sprzedanych egzemplarzy!
Hiszpania lata 30.
Sam przeciw wszystkim.
Przenikliwy jak Blomkvist.
Pociągający jak Geralt.
Brutalny jak Mock.
Nazywa się Falcó.
Lorenzo Falcó.
I właśnie rusza na wojnę, w której nie ma zwycięzców.
Arturo Pérez-Reverte, niedościgły mistrz powieści przygodowej, zabiera czytelnika do świata, w którym mężczyźni są okrutni, kobiety niebezpieczne, a ufać nie można nikomu.
Znieruchomiał na moment, studiując swoje oblicze w lustrze, zadowolony z efektu: ogolony brzytwą na gładko, baczki idealnie przycięte, szare oczy, spoglądające na siebie i na resztę świata ze spokojną, ironiczną melancholią. Pewna kobieta opisała je kiedyś – to zawsze kobiety celowały w definiowaniu takich szczegółów – jako oczy grzecznego chłopaczka, któremu coś poszło źle w szkole.
BESTSELLER POLECAJĄ:
Falcó ma w sobie smak powrotu do wielkich archetypów literackiej i kinowej, komiksowej i komputerowej fikcji: niewykonalna misja, szpiedzy, brutalny i uroczy bohater, egzotyczna bohaterka, która podczas bombardowania Cartageny rzuca: „Wojna to prawdziwy spektakl”. (…) Falcó to literatura pop: łączy przewidywalne z nieprzewidywalnym, marki wody kolońskiej i rewolwerów, seks i tortury, postaci historyczne i zmyślone, wszystkie one zależne od woli wszechmocnego wodzą siedzącego w swojej kwaterze w pałacu biskupim w Salamance. „Gangsterskie kino z Hollywood posuwa niezłe pomysły„, snuje refleksję narrator, referując scenę przesłuchania. A kolejną częścią tej układanki jest kanoniczny już i znany nam świat mitologii i moralności wykreowany przez samego Artura Péreza-Reverte.
| Justo Navarro „El País”
Cztery są rzeczy, które Arturo Pérez-Reverte robi w tej powieści znakomicie: klasyczny wszechwiedzący narrator, skupiony na umyśle Falcó, w którego tok rozumowania zagłębiamy się za pomocą mowy zależnej i czasem tylko – praktyka to bardzo stara (jak u Stendhala w Pustelni parmeńskiej) – poprzez bezpośrednie relacje typu „bohater pomyślał sobie”; typowe dla autora opisy postaci i miejsc, zawsze w porę; dialogi, które czynią lekturę jeszcze lżejszą; oraz zręczne manewrowanie niespodziankami fabuły. I starczy.
Strumień świadomości, zmienne punkty widzenia, fragmentaryczność, antypowieść, metaliteratura, autofikcja…? Mogą się wypchać!
Pérez-Reverte jest jak muzyka punk: trzy akordy i masz zapadającą w pamięć piosenkę.
| Alberto Olmos, „El Confidencial”
Choć proza Artura Péreza-Reverte jest zasadniczo spójna, każda jego książka przynosi pewne nowości. W tym przypadku jest to rygorystycznie skomponowana powieść przygodowa. Znajdziemy w niej oszustwa, zdrady, niespodzianki, przemoc, pogardę wobec życia, fanatyzm ideologiczny, postaci szlachetne i podłe, knowania władzy, racje stanu, afery szpiegowskie i romanse… A także zapis okropności dokonywanych przez dwie Hiszpanie, które starły się w wojnie domowej. Akcja obfituje w momenty wielkiego napięcia i opowiedziana jest linearnie, i jeśli biegnie z pozornie naturalną potoczystością, to dlatego, że skonstruowano ją z warsztatowym mistrzostwem. Cała fabuła, zgodnie z kanonem tego rodzaju literatury, opiera się na głównym bohaterze, który z miejsca nas sobie zjednuje, na niejakim Falcó. Autor unika schematów i tworzy równie odpychającą, co fascynującą postać, pokazuje swojego bohatera z niepokojącą głębią psychologiczną i dodaje mu dla towarzystwa niezłą grupkę zacnych albo parszywych postaci.
| Santos Sanz Villanueva „El Cultural”
Jeśli Pérez-Reverte jawi się tu jako artysta i to w najlepszym swoim momencie, to widać to przede wszystkim po tym, jak radzi sobie z problemem stosunku czytelników do bohatera. Jakże mamy kibicować szpiegowi na usługach Franco, który do tego okazuje się cynikiem kierującym się własnym interesem i często postępuje bezlitośnie i z okrucieństwem? A jednak – kibicujemy.
| José María Pozuelo Yvancos „ABC Cultural”
Arturo Pérez-Reverte – jeden z najgłośniejszych pisarzy współczesnej literatury hiszpańskiej. Autor bestsellerowych powieści, m.in. Klubu Dumas (zekranizowanego przez Romana Polańskiego), Szachownicy flamandzkiej, Mężczyzny, który tańczył tango oraz Misji: Encyklopedia. Jego książki przełożono na niemal 30 języków.
Materiały prasowe: Wydawnictwo Znak