Festiwalowe wieczory na Zamku Królewskim na Wawelu to prestiżowa i najbardziej wyczekiwana przez publiczność część Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej. W ramach tegorocznej edycji na dziedzińcu wawelskim odbędą się: spektakle „Straszny dwór” S. Moniuszki (23 i 25.06.2018), gala baletowa „Grand pas…!” (27.06.2018) oraz koncert „Arie Oper Świata” (29.06.2018).
W koncercie „Arie Oper Świata” (godz. 20.30) usłyszymy światowej sławy sopranistkę Aleksandrę Kurzak, która występuje na najbardziej prestiżowych scenach operowych, a publiczność zna ją m.in. z Metropolitan Opera. W programie wieczoru znajdą się m.in. arie z oper G. Verdiego: „Traviata”, „Otello”, „Don Carlo” czy G. Pucciniego: „Madama Butterfly”, „Tosca”, „Manon Lescaut”, „Turandot” i in.
„Jestem dumna, że mogę wystąpić w tym królewskim plenerze. (…) Tym razem będą nowości przygotowane z myślą o krakowskim koncercie. (…) Bardzo lubię koncerty na wolnym powietrzu, chociaż oczywiście trudniej jest śpiewać do mikrofonu niż w profesjonalnej sali z dobrą akustyką. W zamkniętej przestrzeni, przynajmniej w moim przekonaniu, łatwiej jest kontrolować odczucia i przez to panować nad głosem” – powiedziała solistka.
W poprzednich edycjach „Arii Oper Świata” wystąpili m.in. Małgorzata Walewska, Edyta Kulczak, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, Artur Ruciński czy Arnold Rutkowski.
Na wawelskim dziedzińcu Opera Krakowska zaprezentuje także spektakl – „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki w reż. Laco Adamika (23 i 25.06.2018, godz. 19.30). Przedstawienie wpisuje się w obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
„To doskonałe dzieło, jedna z najpiękniejszych pozycji polskiej literatury operowej. Kompozytor stworzył je po nieudanym powstaniu styczniowym, a jego inspiracją m.in. była potrzeba podniesienia na duchu polskiego społeczeństwa. Tradycja wystawiania opery akcentuje przede wszystkim patriotyczne treści. Pomniejsza się często jego teatralne piękno, komediowe sytuacje, losy ciekawych kolorowych postaci, zanurzonych w staropolskiej atmosferze. W moich inscenizacjach staram się odczytać wartości teatralne tego dzieła” – powiedział reżyser.