Wykaż się pomysłowością, wyobraźnią oraz kreatywnością i wciel się w detektywa, którego zadaniem będzie odkrycie agenta. Spostrzegawczość będzie w tej grze atutem, a cała zabawa opiera się na skojarzeniach, które będziemy obrazować przy pomocy dwóch swoich kart. Ponieważ gra „Klub detektywów” posiada kategorię „imprezowa”, do zabawy potrzebować będziemy minimum cztery osoby, co dla niektórych może być jednak problemem.
Gra „Klub Detektywów” posiada sporo podobieństw do kultowej już zabawy w „Dixit”, gdyż główną ideą obu gier jest obrazowanie słów, haseł oraz wyrażeń przy pomocy kart. Aktywny zawodnik wymyśla hasło, które będzie mógł przedstawić za pomocą dwóch swoich kart, zapisuje je w notatnikach (oprócz jednego) i losowo rozdaje każdemu z graczy (osoba, która otrzyma pusty notes zostaje automatycznie agentem). Pozostali gracze są detektywami, a ich zadaniem będzie odkrycie i zdemaskowanie agenta. Zgodnie z kierunkiem obrotu wskazówek zegara, każdy z zawodników zagrywa w rundzie po jednej karcie, która powinna obrazować hasło zapisane w notatniku przez aktywnego gracza. Po zagraniu przez wszystkie osoby dwóch kart, gracze analizują wszystkie zebrane dowody i rozpoczynają dyskusję, próbując znaleźć „zdrajcę”.
Gra jest ciekawa, a podczas zabawy należy pamiętać o dwóch zasadach:
- Jeśli jesteś agentem musisz zagrywać karty pasujące do dowodów, tak by uniknąć oskarżenia o bycie agentem.
- Jeśli jesteś agentem – obserwuj zagrane przez detektywów karty i staraj się odgadnąć hasło.
Po burzliwej dyskusji i analizie wszystkich kart, każdy wskazuje swój typ i umieszcza żeton głosowania obok znacznika gracza, którego uważa za agenta. Detektyw, który prawidłowo odkrył kim jest agent otrzymuje 3 punkty. Agent otrzymuje 5 punktów, jeśli nikt lub tylko jedna osoba prawidłowo go rozszyfruje, a aż 4 punkty zdobywa wówczas aktywny zawodnik (jeśli otrzyma dwa lub więcej żetonów nie zdobywa żadnych punktów). Generalnie, za zdemaskowanie agenta otrzymujesz punkty, jeśli ten jednak dobrze się maskował zgarnia żetony dla siebie. Kolejna runda rozpoczyna się w ten sam sposób, a zabawa kończy się, gdy każdy z uczestników rozgrywki był już aktywnym graczem.
Jeśli zasady tej zabawy zostaną już opanowane do perfekcji możemy ją nieco uatrakcyjnić dodając do niej dwa warianty: gra tematyczna (hasła muszą pasować do wcześniej określonego tematu) lub gra bez dyskusji (każdy polega tylko i wyłącznie na sobie). Osobiście jednak uważam, że najbardziej interesującym momentem jest właśnie dyskusja, która ożywia całą zabawę a reakcje naszych przeciwników na nasze pomysły mogą być naprawdę komiczne. To właśnie analiza wszystkich kart wymaga od nas największej wyobraźni oraz umiejętności aktorskich polegających na przekonaniu wszystkich uczestników co do swoich racji. Dyskusja wzbudza wśród nas wiele emocji i odsłania tor myślenia pozostałych uczestników.
„Klub detektywów”, to gra dla wszystkich – świetnie pobudza myślenie, bowiem tylko najbardziej spostrzegawcza i najsprytniejsza osoba odniesie sukces. Konieczne będzie, więc wykazanie się wieloma zmysłami, a szeroka wyobraźnie i umiejętność szybkiego dopasowywania się do sytuacji doskonale sprawdzi się w tej zabawie. Ilustracje są naprawdę ciekawe, dają szerokie pole możliwości, a dopatrywanie się w nich szczegółów może okazać się bardzo pomocne w całej rozgrywce. Gracze obserwując zagrane przez innych karty, szukają wśród nich wspólnych szczegółów, próbują zrozumieć czy dany gracz naprawdę zna słowo, podejrzewają, zgadują, szukają dowodów i składają zarzuty, a więc robią dokładnie to, co robią prawdziwi detektywi.
Autor recenzji: Magdalena Liszka
Tytuł: „Klub Detektywów”
Autor: Oleksandr Nevskyi
Wiek: 8+
Wydawca: FoxGames