Debiutancka książka Trojanowskiego to poetycki loop o miejscach. Mieszkańcy jego wierszy próbują opuszczać swoje rdzenne dzielnice, ale ścieżki (muzyczne?) zwijają się w pętle, fugi okazują się rondami, a gorączkowe ucieczki kończą się w punkcie wyjścia – gdzieś we wrocławskim „moim Winnipeg”. To wiersze śniące, ale śniące w języku, tętniące niespokojnym rytmem, rozwibrowane erotyką gramatyki, która pozwala pochwycić relacje intymne na gorącym uczynku polityczności.
Zapowiedzią książki był zestaw wierszy w almanachu „Połów. Poetyckie debiuty 2018” doceniony m.in. przez Joannę Orską: „U Trojanowskiego poetycki potencjał płynących zderzeń wydaje się odziedziczony najgłębiej po Andrzeju Sosnowskim, chociaż powiedzieć należy, że lekcja ta (…) odrobiona zostaje przez Trojanowskiego z naprawdę świetnym skutkiem, mocno zindywidualizowanym poprzez kreację intymności, która się nie-udostępnia – i jest obca”.
„Trojanowski bowiem doskonale wie, w co chce nas wpakować” – pisał we wspomnianym almanachu Dawid Mateusz. „Odrobił lekcje i wybija się na niepodległość. Swoją literacką personę buduje z pełną świadomością. Pisze o mieście, ale nie jest poetą miasta. Czasem okazuje się poetą swojej dzielnicy – dzieje się to przeważnie wtedy, kiedy już musi wyjść ze swojego pokoju do sklepu wielobranżowego, przypadkiem zahaczając o Sieradz albo Cieszyn”.
I dalej dodaje: „Wydaje się przy tym poetą swego rodzaju przełomu generacyjnego, bo znakomicie łączy najbardziej charakterystyczne cechy dykcji roczników osiemdziesiątych z nadświadomością i lekkością znaną z pierwszych publikacji książkowych poetów urodzonych po roku 1990. Ze swojej strony, kolegi po klawiaturze, mogę tylko dodać, że możecie go zlekceważyć – jest na to gotów. I bardzo szybko udowodni, że nie mieliście racji”.
Aleksander Trojanowski urodził się 25 września 1990 roku. Jest poetą i prozaikiem, doktorantem na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego oraz nauczycielem hiszpańskiego. Zdobył Nagrodę Publiczności w XXIII OKP im. Jacka Bierezina i Nagrodę im. Mariana Redwana na Festiwalu Fama 2016. Jest także finalistą Połowu 2016. Wiersze publikował w „Odrze”, „2Miesięczniku”, „Kontencie”, „Helikopterze”. Mieszka we Wrocławiu.
Tytuł: Parkingi podziemne jako miasta spotkań
Autor: Aleksander Trojanowski
Wydawnictwo: Biuro Literackie
Data premiery: 10 II 2020
Materiały prasowe: Biuro Literackie