Marketing to słowo, które wielu rozgrzewa do czerwoności. Współcześnie trudno wyobrazić sobie życie bez niego. Jest praktycznie wszechobecny, co jakiś czas słyszymy w końcu głosy o tym, jak zdominowały nas zakupy i mania posiadania nowych modeli. Nic dziwnego, że książki dotyczące marketingu cieszą się taką popularnością. Na tej fali płynie również „To jest marketing!” Setha Godina.
Seth Godin to prawdziwy mistrz marketingu, współpracował z największymi firmami i ma na swoim koncie mnóstwo klap i sukcesów, które pozwoliły mu odpowiedzieć na pytanie o to, co działa, a czego lepiej unikać. Jest również autorem kilkunastu poczytnych książek dotyczących sprzedaży i biznesu. Tym razem próbuje w przystępny sposób dotrzeć do sedna marketingu.
Marketing jak wiemy, to nie tylko sama reklama, choć o tej również pisze Godin, to także kreacja produktu. W tym miejscu autor radzi skupić się na tym, z jakich powodów to, co tworzymy będzie wyjątkowe i do kogo ma trafić. Przy czym zaznacza, że zbyt duża grupa docelowa może nas wykończyć. Wszyscy to tak naprawdę nikt. A decydując się na trafienie do zbyt wielu osób, a może nawet nastawiając się na to, że trafimy do wszystkich, narażamy się tylko na rozczarowanie. To po prostu niemożliwe i bezsensowne. Dlatego, znajdźmy grupę klientów, która będzie chciała kupić nasz produkt i skupmy się na nich. Już niewielka grupa wiernych odbiorców zapewni nam dochód, który pozwoli nam się utrzymać.
Autor zaznacza, że zamiast przekonywać niechętnych, by u nas kupili, warto skupić się na tych, którzy z miłą chęcią nabędą nasz produkt. W końcu łatwiej zdobyć niezdecydowanych niż klientów konkurencyjnej firmy. Tę książkę streścić można w słowach — odkryj rzecz, o której warto mówić, stwórz ją, wykreuj odpowiednią narrację i dbaj o ekscytację wokół niej. Pamiętaj przy tym, że ludzie bardzo często mylą potrzebę z chęcią. W końcu tak naprawdę potrzebują do życia powietrza, wody, jedzenia i snu. Cała reszta to zachcianki. To jedna z licznych prawd dotyczących ludzi, którą znajdziemy w tej książce.
„To jest marketing!” jest pozycją dla osób, które interesuje zagadnienie marketingu. Zarówno tych, które dopiero zaczynają, jak i tych, które po latach zajmowania się nim szukają inspiracji. Nie jest to typowy poradnik, który krok po kroku wyłoży nam strategię, czy odpowie na dręczące nas pytania. Raczej przedstawi pewną opowieść oraz poruszy kilka istotnych kwestii, o których warto pamiętać, a przystępny język sprawi, że zdobywaną wiedzę czerpiemy bezboleśnie.
Autorka recenzji: Monika Matura
Tytuł książki: To jest marketing!
Autor: Seth Godin
Wydawnictwo: MT Biznes
Data wydania: 18.09.2019