Amazon to jeden z gigantów sprzedaży internetowej. Kilka dni temu serwis zadebiutował w Polsce. Jeśli chcecie lepiej poznać tego olbrzyma, to dobrze się składa, bo na początku lutego na półki księgarń trafiła „Bezonomika. Jak Amazon zmienia nasze życie i czego uczą się od niego najlepsze firmy na świecie” autorstwa Briana Dumaine’a.
Amazon to potentat sprzedaży internetowej. Trudno dzisiaj wyobrazić sobie e-commerce bez obecności tego przedsiębiorstwa. Jednak mimo swojej wielkości absolutnie nie zamierza poprzestać na dotychczasowych osiągnięciach. Recenzowana przeze mnie pozycja pozwala poznać historię firmy i jego twórcy. Chociaż gigant zaczynał jako księgarnia internetowa, dzisiaj oferuje nie tylko sprzedaż szerokiej gamy produktów. Obecnie to też między innymi video streaming w postaci Amazon Video Prime, inteligentny głośnik Amazon Echo czy chmura obliczeniowa Amazon Web Services. A to tylko mały fragment możliwości tej korporacji. Aktualnie przedsiębiorstwo pracuje między innymi nad stacjonarnymi sklepami czy wejściem w sektor opieki medycznej.
Amazon działa na wzór koła zamachowego – potrzeba dużo siły, by je poruszyć, dlatego metodą małych kroków, każda z kolejnych funkcjonalności i działań rozpędza je powoli, acz systematycznie. Firma nie upaja się sukcesem, zamiast tego skupia się na tworzeniu nowych produktów i usług dla zadowolenia klientów. Autor publikacji (dziennikarz miesięcznika „Fortune”) rozmawiał z dyrektorami firmy i poznał jej magazyny. Próbuje odpowiedzieć na pytanie, jak doszło do takiego rozwoju Amazona i dlaczego stał się tak nieokiełznaną potęgą.
Amazon jest co prawda technologicznym gigantem, ale zarazem firmą jedyną w swoim rodzaju, firmą, w której zawsze oczekuje się wytężonej pracy i coraz lepszych wyników, a samozadowolenie stanowi stanowi najsurowsze tabu.
Dziennikarz pokazuje, że niektórzy mieszkańcy USA nie wyobrażają sobie życia bez tej marki. Oferuje ona bowiem szereg rozwiązań, którymi „wiąże” ze sobą swoich klientów i od których trudno uciec. Rodzi to pytanie, czy w przyszłości i nas czeka podobna rewolucja. Z drugiej strony, Amazon wraz z ekspansją proponuje nie tylko miejsca pracy dla tysięcy osób. Nie cichną echa złych warunków, w jakich pracują pracownicy firmy czy jej unikania płacenia podatków. Zarzuca mu się też złe praktyki w odniesieniu do sprzedających. Z drugiej strony to platforma, która daje praktycznie nieograniczony dostęp do klientów. Z całą pewnością trudno tu o jednoznaczną ocenę.
Książkę czyta się w zasadzie jednym tchem. Byłam pod wrażeniem rozmachu i wizjonerstwa Jeffa Bezosa. Historia Amazona to też w pewien sposób jakaś część rewolucji technologicznej, która dokonuje się na naszych oczach. Dlatego, jeśli jesteście ciekawi, w czym tkwi fenomen tej firmy, to sięgnijcie po „Bezonomika. Jak Amazon zmienia nasze życie i czego uczą się od niego najlepsze firmy na świecie”.
Autorka recenzji: Monika Matura
Tytuł: Bezonomika. Jak Amazon zmienia nasze życie i czego uczą się od niego najlepsze firmy na świecie
Autor: Brian Dumaine
Wydawnictwo: Studio Emka
Data wydania: 03.02.2021