Pandemia koronawirusa nie zaskoczyła chyba tylko wirusologów, ale nawet ich nie oszczędziła w aspekcie konsekwencji. Dzisiaj wiemy, że jeszcze się nie skończyła, ale już próbuje się robić pierwsze podsumowania i określić postpandemiczną przyszłość, podobnej analizy dokonuje Scott Galloway w „POST CORONA – od kryzysu do szans. Biznes w czasach pandemii”.
Pandemia wpłynęła i wciąż wpływa na wiele rynków, zachodzące zmiany będą widoczne jeszcze długo po jej zakończeniu, kiedykolwiek ono nastąpi. A wprowadzone w wielu krajach lockdowny stały się niczym odpowiedź od wszechświata na nasze skargi na tempo życia. Musieliśmy wyhamować, zamknąć się w domach i przeczekać. Zmieniły się nasze nawyki zakupowe, sposób życia, codzienne zwyczaje. Jak to wszystko wpłynęło na rynki? Scott Galloway wykładowca New York University próbuje przyjrzeć się nowej rzeczywistości i wysnuć prognozy na przyszłość.
Autor raz jeszcze bierze pod lupę gigantów pokroju Amazona, Apple’a i Tesli. Tym samym, niejako kontynuuje swoje analizy z jego poprzedniej książki „Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google”. Wniosek nasuwający się z tej publikacji jest dość prosty – duże firmy technologiczne np. Amazon czy Netflix, skorzystały na pandemii. Jednak dla niektórych, mniejszych firm stała się ona gwoździem do trumny. A więc – silni stali się jeszcze silniejsi, a mali powoli chylą się ku upadkowi lub już upadli. Również korporacje, które nie posiadają np. własnej floty samochodowej (Uber) czy własnych nieruchomości (Airbnb), przeszły przez pandemię suchą stopą.
Pandemia wpłynęła jednak nie tylko na przedsiębiorstwa – zmieniło się też nasze życie – rozmowy w pracy prowadzone przez ZOOM-a, jedzenie zamawiane na wynos zamiast chodzenia do restauracji i w końcu serwisy streamingowe zamiast wypadów do kina. A naszym konikiem zamiast sprawdzania wyników meczów stało się sprawdzanie liczby zarażonych. Wirus wpłynął też na edukację, która zamieniła się w zdalną oraz służbę zdrowia, która zaczęła oferować teleporady. Część z tych zmian pozostanie z nami, nawet gdy pandemia będzie już tylko wspomnieniem.
Nieco miejsca w książce zajmuje także podejście właścicieli mediów społecznościowych do prywatności i danych. Galloway analizuje także działania portali streamingowych oraz podkreśla wpływ koronawirusa na nasilenie nierówności społecznych (nie każdy może pracować z domu, a więc jest narażony na obcowanie z wirusem).
Jak będą prosperować przedsiębiorstwa w nowym postpandemicznym świecie? Kto umocni swoją pozycję? Jak będzie wyglądała edukacja i jakie stoją przed nią wyzwania? Kto na pandemii zarobił, a kto stracił? Na te wszystkie pytania znajdziecie odpowiedzi w recenzowanej przeze mnie pozycji. To bardzo ciekawa książka, dotykająca różnych stron biznesu. Czy wspomniane prognozy będą miały pokrycie w rzeczywistości, dowiemy się już niedługo.
Autor recenzji: Monika Matura
Tytuł: POST CORONA – od kryzysu do szans. Biznes w czasach pandemii
Autor: Scott Galloway
Wydawnictwo: Mtbiznes.pl
Data wydania: 30.04.2021