Kiedy mamy ochotę na grę w Kalambury, na rynku jest spory wybór różnych gier planszowych z podanymi hasłami, które należy narysować. Różnica między nimi, a grą Jak kura pazurem od Wydawnictwa Alexander jak taka, że ta druga wymaga użycia słabszej ręki. Jest to błyskotliwy pomysł na wyrównanie szans uczestników zabawy I równocześnie na wprowadzenie do rozgrywki humorystycznego elementu. Całość tworzy bardzo zachęcający obraz wspólnie spędzanego czasu, wypełnionego śmiechem i bezstresową walką o punkty.
Na początku zaglądnijmy do pudełka (możemy je otworzyć dominującą ręką, żeby słabszą oszczędzać na czas rozrywki). Duża suchościeralna tablica i specjalny mazak to zestaw niezbędny do prezentowania kolejnych haseł. Dalej znajdują się karty, a na każdej z nich pięć haseł, w pięciu różnych kategoriach. Przy odrobinie szczęścia będziemy rysować ZWIERZĘ lub PRZEDMIOT, pomyślimy z ulgą, że mogło być gorzej, gdy narysować nam przyjdzie hasło z kategorii FILM/TV, mogą też się przytrafić bardziej wymagające dziedziny: POSTAĆ lub MIEJSCE. Wśród kart zdarzy się też kilka specjalnych – bonusowe, upoważniające do użycia silniejszej ręki, i karne, zobowiązujące do użycia stopy bądź ust. Zaraz pod kartami znajdziemy tarczę losującą, a tam, obok nazw wymienionych kategorii dwa dodatkowe pola. Wolny wybór to ułatwienie polegające na możliwości zdecydowania, które hasło będzie w grze i podania pozostałym graczom kategorii. Improwizacja natomiast umożliwia narysowanie dowolnego rysunku. Do zestawu dołączona jest klepsydra.
W obrębie danej kategorii tematycznej można trafić na zróżnicowane pod kątem poziomu trudności hasła. I tak, przykładowo:
w dziedzinie zwierząt może to być ślimak czy lama, ale też orangutan czy kurczak;
w dziedzinie przedmiotów: latawiec czy puzzle, ale też batmobil czy trzepaczka do jajek;
w dziedzinie filmu//tv: 101 dalmatyńczyków czy Kraina lodu, ale też Dobry, zły i brzydki czy Siedmiu wspaniałych
w dziedzinie postaci: Pinokio czy Święty Mikołaj, ale też Ty (Tak, Ty!) czy Edward Cullen
w dziedzinie miejsc: Hollywood czy Pentagon, ale też Burj Khalifa czy Dziki Zachód.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że każde z tych haseł rysujemy słabszą ręką, a czasem ustami czy stopą. Niektóre z nich byłoby trudno odgadnąć nawet gdyby zostały narysowane dominującą ręką przez uzdolnioną osobę. Tym więcej jednak śmiechu będzie towarzyszyło rozgrywce!
Przystępując do gry staramy się wyłonić pierwszego gracza – zostanie nim ten, kto narysuje na tablicy bardziej okrągły okrąg! Po zakręceniu kołem losującym I odczytaniu hasła z wylosowanej kategorii na karcie, staramy się narysować dane hasło najlepiej jak potrafimy w wyznaczonym czasie. Po jego upływie pokazujemy tablicę osobie po lewej stronie – jeśli odgadnie poprawnie za pierwszym razem osoba rysująca otrzymuje punkt w postaci pozostawionej karty. Odgadujący natomiast będzie w nagrodę rysował jako kolejny. Jeśli padnie błędna odpowiedź tablica wędruje do kolejnej osoby, I w zależności od tego, czy wykorzysta swoją szansę na udzielenie poprawnej odpowiedzi, czy też nie, takie są dalsze losy tej rundy. Jeśli karta przewędruje z powrotem do autora rysunku nie zdobywa on punktu, a kolejną rundę rozpoczyna osoba po lewej stronie. Zwycięzcą gry zostaje ten, kto uzbiera 5 kart, czyli punktów.
Podstawową zasadą jest dobra zabawa. Reguły można dowolnie modyfikować, tak aby zoptymalizować rozrywkę i dostosować ją do danej grupy. Kilka rozwiązań jest zaproponowanych w instrukcji w części nazwanej alternatywne sposoby na dobrą zabawę. Można wybrać klasyczną formę zgadywania – od momentu rozpoczęcia rysowania pozostałe osoby podają tak wiele propozycji odpowiedzi, ile tylko przyjdzie im na myśl. W celu ułatwienia odgadywania haseł można również umówić się, że można zapisywać na rysunkach litery i liczby. Jeśli nie chcemy różnicować poziomu trudności możemy przed rozpoczęciem gry zrezygnować z kart specjalnych – zarówno ułatwiającej zadanie karty bonusowej, jak i utrudniających je kart karnych. Można również zdecydować o wydłużeniu rozgrywki poprzez wprowadzenie dodatkowego warunku do osiągnięcia sukcesu: zdobycie karty z każdej kategorii.
Gra Jak kura pazurem gwarantuje świetną zabawę w bezstresowej atmosferze. Wyrównanie szans, osiągnięte dzięki podstawowej zasadzie wykorzystania słabszej ręki, to doskonały pomysł dla nieśmiałych czy nieutalentowanych artystycznie osób. W końcu – jak słusznie głosi hasło na pudełku gry – słabszą ręką każdy bazgrze jak kura pazurem!