Teatr Mumerus zaprasza na lipcowe spektakle.
3.07.2022, godz. 19:00 „Posiew boga wojny”
Teatr Zależny, Kraków, ul. Kanonicza 1
spektakl w ramach Festiwalu „STeN 22” – Letni Festiwal Teatrów Nieinstytucjonalnych
22.07.2022, godz. 20:00 „Manelle duchowne” – pokaz przedpremierowy
dziedziniec Muzeum Archeologicznego, Kraków, ul. Senacka 3
25.07.2022, godz. 20:00 „Godzinki, czyli od świtu do zmierzchu”
Teatr Zależny, Kraków, ul. Kanonicza 1
spektakl w ramach Festiwalu „STeN 22” – Letni Festiwal Teatrów Nieinstytucjonalnych
Więcej informacji i bilety: https://ewejsciowki.pl/krakow/teatry/teatr-mumerus,871
Więcej o spektaklach:
„Godzinki, czyli od świtu do zmierzchu”
Scenariusz, reżyseria, przestrzeń: Wiesław Hołdys
Współpraca: Agnieszka Dziedzic
Wykonawcy: Ewa Breguła, Katarzyna Chodoń, Monika Gigier, Agnieszka Nastalska, Jan Mancewicz
Kostiumy: Monika Gigier i Alicja Margolin
Muzyka: Michał Braszak
Premiera: 6 i 7 czerwca 2021, godz. 19:00, Teatr Zależny, Kraków, ul. Kanonicza 1
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19
Partnerzy medialni: portale Dziennik Teatralny, Kraków zaprasza, Kulturatka, naScenie.info
„Godzinki czyli od świtu do nocy” to spektakl muzyczno-taneczny, poświęcony pieśniom śpiewanym codziennie o określonych porach dnia. Akcja, zgodnie z tradycyjną koncepcją jedności czasu, zawiera się w ciągu jednej doby – czyli, jak w podtytule: „od świtu do nocy”. Najistotniejszym założeniem przedstawienia jest to, aby struktura muzyczna (rozumiana jako synteza śpiewu, mowy, ciszy i dźwięków związanych z materialnością tak ludzi, jak i rzeczy) pełniła rolę nadrzędną i określała kształt oraz charakter całości. Spektakl koncentruje się na tzw. „białym śpiewie” oraz na tańcach. Chodzi tu o tańce służące bądź odpędzaniu złego – czyli będące w istocie rodzajem egzorcyzmów – tak jak tarantela bądź też tych, które umożliwiały kontakt z rzeczywistością pozazmysłową – jak tańce chasydzkie, podczas których dusza ma się podnieść o dwie stopy nad ziemię – jak głosi chasydzkie powiedzenie. Zaś Jerzy Trzanowski, XVII-wieczny poeta trzech narodów: polskiego, czeskiego i słowackiego (którego teksty, w przekładzie na współczesną polszczyznę Zbigniewa Macheja, wykorzystane zostały w spektaklu) napisał: „Usta jak dzwoneczek brzmią/ lecz wtedy najmocniej grzmią,/gdy serce sznureczek ciągnie, /taki głos Niebo osiągnie”.
„POSIEW BOGA WOJNY”
„Posiew boga wojny” to spektakl rozgrywający się w poczekalni, gdzie ludzie czekają: na nowe, lepsze czasy. Na powodzenie w miłości, na ukojenie zszarganych nerwów. Akcja rozgrywa się przed, w trakcie i po jednej z światowych wojen – każda z postaci na swój sposób szuka własnego języka i własnych gestów, aby nową rzeczywistość oswoić lub chociaż znieść. W tle od czasu do czasu pobrzmiewają dźwięki muzyki Mahlera, która jednak wykrzywia się i deformuje, bo wraz ze starym światem skończyła się też i jego muzyka. To spektakl o odejściu od wspólnego odczuwania otaczającego świata. W zamian dostajemy obraz wielu, często nieprzystających rzeczywistości, utkany z maniakalnych obsesji, zwidów wywołanych przez alkoholizm, schizofrenicznych lęków czy histerycznej euforii. Wraz z obrazami różnych rzeczywistości zmienia się również przestrzeń spektaklu. Ale ciągle kontekstem jest tu najcięższe doświadczenie społeczne, które obala dotychczasowy porządek, stawiając ostrą cezurę między starym a nowym – wojna i to, co ją poprzedziło i to, co po niej nastąpiło.
Aktorzy: Ewa Breguła, Mateusz Dewera / Robert Żurek, Jan Mancewicz, Jacek Milczanowski,
Kostiumy: Monika Gigier, Alicja Margolin
Opracowanie muzyczne: Michał Braszak
Scenariusz, reżyseria, przestrzeń: Wiesław Hołdys
Współpraca: Agnieszka Dziedzic, Agnieszka Dębowska
W spektaklu wykorzystano fragmenty trzeciej części („Feierlich und gemessen, ohne zu schleppen”) I Symfonii D-Dur „Tytan” Gustawa Mahlera. W spektaklu wykorzystano fragmenty i cytaty z następujących utworów: Emil Wyrobek ” Z otchłani chorób nędzy i upadku”, Józef Czechowicz „Żal”, Władysław Sebyła „Pogrzebny”, Tytus Czyżewski „W szpitalu obłąkanych”, „Szumiłebski, Moczygębski głowy szuka” (anonim XVII w.), Maria Komornicka „Na rozdrożu” oraz fragmenty artykułów prasowych z lat 1914-1924.
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego
Partnerzy medialni: Dziennik Teatralny, Kulturatka, Fundacja Promocji Kultury