Po raz pierwszy na paradoksowym ekranie pokazy filmów, które zdobyły serca widzek i widzów 22. Nowych Horyzontów. W ramach wiosennego tournée zaprezentujemy: szwajcarskiego kandydata do Oscara, „Kawałek nieba” Michaela Kocha – rozgrywającą się w alpejskiej scenerii przewrotną opowieść o miłości; „Pacifiction” – określany mianem znakomitego „tropikalnego thrillera” najnowszy film Alberta Serry oraz „Pod ziemią” – mistrzowskie, kontemplacyjne kino Michelangelo Frammartino, które pozwoli choć na chwilę uciec od problemów codzienności. Pierwsze pokazy w ramach tournée już 10 maja!
Repertuar 5 – 11 maja
05.05 piątek
15:45 Prawdziwe życie aniołów / reż. Artur W. Baron / Polska / 2019 / 80′
17:30 Bezmiar / reż. Emanuele Crialese / Włochy, Francja / 2022 / 97′
19:30 Bo się boi / reż. Ari Aster / USA / 2023 / 179′
06.05 sobota
15:45 Prawdziwe życie aniołów / reż. Artur W. Baron / Polska / 2019 / 80′
17:30 Bezmiar / reż. Emanuele Crialese / Włochy, Francja / 2022 / 97′
19:30 Bo się boi / reż. Ari Aster / USA / 2023 / 179′
07.05 niedziela
15:45 Prawdziwe życie aniołów / reż. Artur W. Baron / Polska / 2019 / 80′
17:30 Bezmiar / reż. Emanuele Crialese / Włochy, Francja / 2022 / 97′
19:30 Bo się boi / reż. Ari Aster / USA / 2023 / 179′
08.05 poniedziałek
15:45 Prawdziwe życie aniołów / reż. Artur W. Baron / Polska / 2019 / 80′
17:30 Bezmiar / reż. Emanuele Crialese / Włochy, Francja / 2022 / 97′
19:30 Bo się boi / reż. Ari Aster / USA / 2023 / 179′
09.05 wtorek
15:45 Prawdziwe życie aniołów / reż. Artur W. Baron / Polska / 2019 / 80′
17:30 Bezmiar / reż. Emanuele Crialese / Włochy, Francja / 2022 / 97′
19:30 Pokaz przedpremierowy: Osiem gór / reż. Felix Van Groeningen, Charlotte Vandermeersch / Włochy, Belgia, Francja / 2022 / 147′
10.05 środa
15:45 Prawdziwe życie aniołów / reż. Artur W. Baron / Polska / 2019 / 80′
17:30 Bezmiar / reż. Emanuele Crialese / Włochy, Francja / 2022 / 97′
19:30 Tournée Nowe Horyzonty: Pod ziemią / reż. Michelangelo Frammartino / Włochy, Francja, Niemcy / 2021 / 93′
11.05 czwartek
15:45 Prawdziwe życie aniołów / reż. Artur W. Baron / Polska / 2019 / 80′
17:30 Bezmiar / reż. Emanuele Crialese / Włochy, Francja / 2022 / 97′
19:30 Tournée Nowe Horyzonty: Kawałek nieba / reż. Michael Koch / Szwacjaria, Niemcy / 2022 / 136’
Po raz pierwszy na paradoksowym ekranie pokazy filmów, które zdobyły serca widzek i widzów 22. Nowych Horyzontów, Tournée Nowe Horyzonty:
Pod ziemią
Nagroda Specjalna Jury na festiwalu w Wenecji, film twórcy pamiętnego Le quattro volte (Nagroda Publiczności 10. NH). Po dekadzie milczenia reżyser powraca do Kalabrii, by eksplorować tamtejsze systemy jaskiń, należących do najgłębszych na świecie. Ale choć przywołuje dawną wyprawę speleologiczną, to interesuje go inny wymiar podziemnych eskapad. Dziura w ziemi prowadząca do ukrytych labiryntów to rodzaj bramy Hadesu, wejście do królestwa zmarłych, wokół którego każdego dnia krąży stary, schorowany pasterz. Czas powoli skrapla się na ścianach jaskiń, a licząca miliardy lat egzystencja planety wydaje się wiecznością w porównaniu z kruchym istnieniem tego, co niepewnie drży i błyskawicznie mija na jej grubej skorupie: zwierząt, drzew, ludzi i ich historii. Reżyser wypełnił Pod ziemią głęboką duchową treścią, pięknem natury i poruszającym losem pasterza, zapisanym na jego twarzy. Docufiction Frammartino to mistrzowski przykład medytacyjnego, skupionego slow cinema. Nic dziwnego, że Xan Brooks z „The Guardian” nazwał go kinowym odpowiednikiem pustelnika na szczycie góry. (Małgorzata Sadowska)
Kawałek nieba
Najoryginalniejszy film tegorocznego Berlinale (Wyróżnienie Specjalne), który wygląda niczym reklama Milki wyreżyserowana przez Bruno Dumonta. Pocztówkowa sceneria alpejskiej prowincji służy twórcom za kontrast dla trudów życia bohaterów zależnych od kaprysów natury i żartów przewrotnego losu. Wszystkie te niedogodności najmocniej odczuwa Anna – kelnerka, która postanawia związać się z nieco starszym od niej Markiem. Niegrzeszący urodą, popędliwy ponad miarę przybysz budzi nieufność lokalnej społeczności. Im więcej faktów świadczy na niekorzyść mężczyzny, tym bardziej gorliwie Anna wstawia się za partnerem, wiedząc, że przy okazji walczy również o prawo do życia po swojemu. Kawałek nieba to jednak nie tylko hołd dla kobiecej siły i wzruszająca opowieść o miłości. Prawdziwy talent reżysera Michaela Kocha polega na tym, że tak jak Ulrich Seidl czy Bruno Dumont potrafi sprawnie balansować na granicy tonu serio i ożywczej kpiny. Tym sposobem szwajcarski film zamienia się chwilami w kronikę prowincjonalnych absurdów, w której znalazło się miejsce dla kiczowatego fokloru, najntisowego popu, a nawet estetyki Bollywoodu. (Piotr Czerkawski)
Pacifiction
Albert Serra wyrusza na Tahiti, którego pejzaże przypominają przestrzeń z pogranicza słodkiego marzenia sennego i dusznego koszmaru. Naszym przewodnikiem po tym raju utraconym jest De Roller, Wysoki Komisarz Republiki zarządzający archipelagiem w imieniu francuskich władz. Mężczyzna stara się być skutecznym pośrednikiem między imperium a miejscową ludnością, wśród której zaczyna krążyć plotka o powrocie wciąż żywego w Polinezji koszmaru – wznowieniu prowadzonych przez Francję prób nuklearnych. „Pacifiction” to kino totalne, przesiąknięte ironią, gorzkim romantyzmem, atmosferą dekadencji oraz kinofilskimi nawiązaniami (m.in. do Fassbindera i F. F. Coppoli). (Magdalena Bartczak, MFF Nowe Horyzonty)
Osiem gór – pokaz przedpremierowy
Trzydziestoletni Pietro decyduje się zostawić za sobą życie dużego miasta i wyjechać w góry. Nie odnajduje się w swoim dotychczasowym, pełnym zgiełku życiu, chociaż sam nie potrafi określić czego mu brakuje. Prawdziwie wolny i szczęśliwy czuł się jedynie w dzikich Alpach, gdzie spędzał w dzieciństwie każde lato. Zaszczepiona w nim miłość do gór i odkrywania nowych ścieżek każe mu wyruszyć w świat, w którym nowe znajomości i stare przyjaźnie staną się ścieżką do odnalezienia siebie.
„Osiem gór”, najnowszy film twórcy „Mojego pięknego syna”, to ekranizacja bestsellerowej powieść Paola Cognettiego. Jednak sercem opowieści jest uchwycona z wrażliwością obrazów Terrence’a Malicka relacja człowieka z przepiękną, majestatyczną i nieposkromioną naturą. Zdjęciom inspirowanym „Into the Wild”udało się oddać zarówno monumentalną, magnetyczną siłę gór, jak ich intymną stronę, gdzie kolejne kroki, milczenie, czas i właściwa miara to sposób na życie. „Osiem gór” to wyjątkowa opowieść o odkrywaniu siebie, naturze i miłości — platonicznej, ale mocniejszej niż jakakolwiek skała, na którą można by się wspiąć.