Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci
Kulturatka.pl – wydarzenia kulturalne
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kulturatka.pl – wydarzenia kulturalne
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home Subiektywnie Recenzje

La serva padrona – Służąca panią w Krakowskiej Operze Kameralnej (recenzja)

przez Agnieszka Wrońska
1 stycznia 2024
w Recenzje, Banner, Koncerty, Spektakle, Misz-masz, Patronujemy
Czas czytania: 2 minuty

La serva padrona to zabawna historia, którą krakowska publiczność miała okazję obejrzeć w Krakowskiej Operze Kameralnej. Od pierwszej do ostatniej minuty był to wieczór, który na długo zapada w pamięć. Wspaniała atmosfera, doskonała muzyka, profesjonalni w każdym calu artyści i zabawny motyw przewodni – to niepodważalny przepis na sukces.

Opera buffa to forma artystyczna, której nazwa pochodzi od włoskiego słowa „błazen”. Początkowo miała postać przerywników w dramacie, tak zwanych intermediów. Ich lekka forma pozwalała na zrównoważenie ciężkiego klimatu poważnych utworów. Z czasem zaczęły nad nimi dominować jako oddzielne wydarzenia. XVII wiek był tym, w którym włoska muzyka ludowa wygrała. Pierwszym oficjalnie uznanym utworem było właśnie La serva padrona, której autorem był wybitny kompozytor Giovanni Battista Pergolesi. Libretto napisane przez Gennaro Antonio Federico dopełniło dzieła.

„Służąca panią”, bo tak brzmi polski tytuł, to historia pana, którego służąca próbuje decydować o jego życiu. To, że wychowywała się u boku właściciela domu sprawia, że łącząca ich reakcja jest specyficzna. Pomysłem na rozwiązanie tej skomplikowanej sytuacji jest znalezienie żony. Podstęp służącej sprawia, że pan bierze za żonę właśnie ją.

Komiczny element został wprowadzony dzięki multiplikacji – obie główne postacie są prezentowane przez śpiewaka oraz dwójkę aktorów. Sceny, w których cała trójka kolejno potwierdza te same słowa czy gesty, są szczególnie ujmujące.

Mimo upływu lat przekaz jest zaskakująco aktualny. Zrealizowany przez służącą plan bazujący na wzbudzeniu zazdrości, nadal bez przeszkód jest wykorzystywany w relacjach międzyludzkich. Nie tylko nie zmieniła się psychika ludzka, ale i rodzaj humoru, który bawi widzów.

Wśród plusów trzeba wymienić muzykę. Zespół złożony z charakterystycznego klawesynu, skrzypiec, kontrabasu, wiolonczeli oraz altówki tworzył doskonałe tło dla wydarzeń. Sceny rozgrywane w języku polskim były przeplatane oryginalnymi wykonaniami Serpiny – sopran oraz Uberto – baryton. Scenografia oraz kostiumy tworzą spójną całość.

Bez wahania z ogromną przyjemnością wybrałabym się ponownie. Jeśli tylko nadarzy się taka okazja warto się wybrać na La Serva padrona bądź inne wydarzenie proponowane przez Krakowską Operę Kameralną.

Autor recenzji: Agnieszka Wrońska

Inscenizacja,  reżyseria –  Wacław Jankowski
Kierownictwo muzyczne –  Paweł Szczepański
Scenografia, kostiumy, projekt lalki –  Grażyna Żubrowska
Choreografia, plastyka ruchu scenicznego –  Jadwiga Leśniak-Jankowska

Serpina
Sylwia Frączek (sopran)
Anna Bugajska
Martyna Malcharek

Uberto

Adrian Janus (bas)
Kamil Joński
Maciej Rutkowski

Zespół Kameralny Krakowskiej Opery Kameralnej

Skrzypce I – Aleksandra Gawlik
Skrzypce II – Maria Boroń
Altówka – Kinga Szczepanik
Wiolonczela – Agnieszka Filimowska
Kontrabas – Lesław Wydrzyński
Klawesyn – Paulina Tkaczyk – Cichoń

Tags: krakowska opera kameralnaLa serva padronaGiovanni Battista PergolesiSłużąca panią
Poprzedni post

„Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL” w MNK

Następny post

MIECZYSŁAW GORZKA „OSTATNI ŚWIT” (RECENZJA)

Agnieszka Wrońska

Agnieszka Wrońska

Następny post
MIECZYSŁAW GORZKA „OSTATNI ŚWIT” (RECENZJA)

MIECZYSŁAW GORZKA „OSTATNI ŚWIT” (RECENZJA)

Facebook Instagram LinkedIn

O NAS

Jesteśmy pasjonatami, których łączy kultura: literatura, krakowskie teatry, kina, koncerty, galerie, muzea... i wiele wiele innych.



Publikujemy, patronujemy, szerzymy, głosimy o KULTURZE i KULTURĘ. Nic w Krakowie się nie zdarzy bez czujnego oka KULTURAtki!



prezes@kulturatka.pl

  • GŁÓWNA
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACUJEMY
  • PROJEKTY
  • PATRONUJEMY
  • NAPISZ DO NAS
Zaakceptuj ciasteczka

Używamy plików cookie, aby strona działała sprawnie i dopasowywała się do Ciebie. Możesz zaakceptować wszystkie lub zmienić ustawienia w każdej chwili.

Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
  • Zarządzaj opcjami
  • Zarządzaj serwisami
  • Zarządzaj {vendor_count} dostawcami
  • Przeczytaj więcej o tych celach
Zmień preferencje
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.