„Najdroższy” to spektakl, który krakowska publiczność miała okazję obejrzeć w ICE. Nietypowy pomysł na scenariusz, dobra gra aktorska, odpowiednia scenografia – to przepis na udane popołudnie z przyjemną komedią.
Podczas gdy typowe komedie pomyłek zwykle zaczynają się od stabilnej pozytywnej sytuacji i kolejne wydarzenia powodują coraz większe nagromadzenie komplikacji, tu zwroty akcji zdają się prowadzić w przeciwnym kierunku. Głównego bohatera – Francois Pignon (Sebastian Stankiewicz) poznajemy jako człowieka bez pracy, bez rodziny, bez planu. Mimo pięknego otoczenia, w jakim mamy okazję go poznać, szybko okazuje się, że nie jest on właścicielem tego eleganckiego mieszkania, a jedynie pełni rolę dozorcy na czas wyjazdu swojego bogatego chrzestnego. Los niezauważanego przez nikogo Pignona zmienia się w chwili, gdy do mieszkania przychodzi urzędnik mający przeprowadzić kontrolę skarbową majątku właściciela mieszkania. Gdy główny bohater orientuje się, że sama kontrola może podnieść rangę społeczną, wymusza na urzędniku wizytę wśród najbliższych mu osób, która ma zasugerować jego ukryty majątek i przekręty finansowe. Dzięki swojemu pomysłowi zaczyna być z powrotem dostrzegany – przez byłą żonę, dzieci z jej poprzedniego małżeństwa, znajomego czy dekoratorkę wnętrz. Jedyną bezinteresowną osobą w jego otoczeniu jest nowo poznana sąsiadka, z którą stopniowo pogłębia więź. Jak się zakończy historia i czy będzie jakiś zwrot akcji trzeba sprawdzić samodzielnie, do czego zachęcam.
Na uwagę zasługuje scenografia i przerysowane dzieła sztuki, które zaskakują każdego gościa. Odpadające elementy zostały wplecione w fabułę, stanowiąc tło wydarzeń. Nieco przerysowana jest również gra aktorska, tworząc z elementami dekoracji wymowną całość. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie charakterystycznych sampli muzycznych przed pojawieniem się na scenie niektórych osób.
Publiczność sprawiała wrażenie zadowolonej i zrelaksowanej, co upewnia mnie w przekonaniu, że komedia „Najdroższy” jest warta polecenia. Spektakl otwiera również pole do dyskusji na temat postrzegania roli pieniądza we współczesnym świecie i traktowania ludzi w zależności od tego, ile posiadają, co jest dodatkową wartością sztuki.
Autor recenzji: Agnieszka Wrońska
Tytuł: Najdroższy
Reżyseria: Agata Wątróbska
Scenografia: Aneta Suskiewicz
Obsada:
Sebastian Stankiewicz
Agata Wątróbska
Janusz Chabior
Zuzanna Grabowska
Mirosław Zbrojewicz
Joanna Kuberska
Kostiumy: Aneta Suskiewicz
Muzyka: Michał Tatara
Spektakl obejrzany dzięki uprzejmości: Adria Art