W ramach kolejnej odsłony cyklu ICE Classic w Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpił jeden z najciekawszych kompozytorów ostatnich lat – Max Richter.
Okrzyknięty najbardziej wpływowym twórcą swojej generacji, jest też artystą niezwykle płodnym i zajętym, komponującym na potrzeby opery, baletu, filmu, telewizji i teatru. Starania o zaproszenie go do naszego miasta trwały ponad dwa lata, ale w końcu się udało i w niedzielę ten nietuzinkowy i wszechstronny artysta stanął przed krakowską publicznością, by dzielić się swoim bogatym, pełnym wrażliwości na piękno dźwiękowym światem. Koncert rozpoczęła prezentacja albumu „Recomposed by Max Richter: Vivaldi – The Four Seasons”, w którym muzyk wziął na warsztat słynne koncerty skrzypcowe Antonia Vivaldiego, czyli „Cztery pory roku”. Wydane w 1725 roku dzieło wywarło ogromny wpływ na młodego Richtera. Po latach kompozytor uświadomił sobie, że hit Antonia Vivaldiego obecny jest wszędzie – w windzie, w telewizyjnych reklamach, towarzysząc nam także w robieniu zakupów. Uznał, że przez taki kontekst tracimy możliwość odbierania „Czterech pór roku” jako genialnego dzieła muzycznego i postanowił przywrócić je ponownie muzyce. Tak zrodził się pomysł na bestsellerową płytę wydaną w barwach prestiżowej niemieckiej wytwórni Deutsche Grammophon. Richter przeniknął w krajobraz dźwiękowy koncertów Rudego Księdza, odkrył je na nowo i stworzył pole do dalszych poszukiwań. Pozostawiając to, co w tej muzyce najistotniejsze – jej rdzeń, muzyczne DNA, dzięki współczesnym zabiegom sprawił, że mogliśmy spojrzeć na „Cztery pory roku” świeżym okiem. Przekomponowane i przefiltrowane przez wrażliwość Richtera dzieło usłyszeliśmy w Krakowie w fantastycznym wykonaniu jednego z najlepszych zespołów w Polsce – orkiestry Sinfonietta Cracovia. Słynącą z artystycznych poszukiwań i mistrzowskich interpretacji formację poprowadził od syntezatorów i instrumentów elektronicznych sam kompozytor. Partię solową na skrzypcach wykonała brawurowo norweska artystka Mari Samuelsen. Swoją grą skrzypaczka zaprezentowała nie tylko klasyczną wirtuozerię, ale i rockowy pazur. Szczególnie efektownie zabrzmiały: trzecie ogniwo „Lata” („Presto”) oraz pierwsze ogniwo „Zimy” („Allegro non molto”). Mając do dyspozycji barokową tkankę i współczesne technologie Richterowi udało się to, co wydawać by się mogło niemożliwe. Ze znanych elementów ułożył bowiem nową, wciągającą neoklasyczną opowieść.
Drugą część koncertu wypełnił w całości materiał z drugiego albumu Richtera, wydanego w 2004 roku „The Blue Notebooks”. Artysta wykonał go wraz z muzykami The Max Richter Ensemble. Tym samym Richter otworzył nam drzwi do swojego świata pełnego refleksji, łagodności i spokoju. Postminimalistyczna kompozycja, zawierająca czytane fragmenty z dzieł Franza Kafki i Czesława Miłosza, to osobista wypowiedź artystyczna, w której możemy uczestniczyć zatapiając się w powtarzających się dźwiękach i motywach. Richterowi z zespołem udało się stworzyć na scenie intymny, filmowy, a chwilami wręcz medytacyjny klimat. Statyczne dźwięki kwartetu smyczkowego połączone z brzmieniami elektronicznego instrumentarium, stworzyły nieprawdopodobną dźwiękową aurę. Dwie odmiennie opowiedziane opowieści, dwa muzyczne prezenty, którymi obdarował nas jednego wieczoru Max Richter, wprawiły publiczność w euforię. Po długich owacjach na stojąco artyści powtórzyli na bis „On the Nature of Dalich” z „The Blue Notebook”. Na taką dźwiękową ucztę warto było czekać aż dwa lata!
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego NETIA OFF CAMERA, cykl Opera Rara, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu „Karnet”, operatorem Centrum Kongresowego ICE Kraków oraz Krakow Film Commission, a także operatorem wydarzeń kulturalnych w TAURON Arenie Kraków. Dodatkowo administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków oraz prowadzi portale tematyczne tj. Krakow.travel, czy Kids In Kraków. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl