Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home Subiektywnie Recenzje

W Wiedniu i na Broadway’u! (Recenzja)

przez admin
30 stycznia 2017
w Recenzje, Banner, Subiektywnie, Muzyka
3
udostępnień
290
wyświetleń
Share on FacebookShare on Twitter

w wiedniu zdj„W Wiedniu i na Broadwayu” to kolejna odsłona tegorocznego cyklu Musica Ars Amanda zatytułowanego „W zwierciadle muzyki”. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Sławomira Chrzanowskiego (dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Zabrzańskiej), w towarzystwie Joanny Trafas (sopran) i Arkadiusza Dołęgi (tenor), starała się przybliżyć młodym słuchaczom oraz stałym bywalcom koncertów Filharmonii, gatunki sceniczne, które narodziły się w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku.

Jak to bywa na koncertach tego cyklu, średnia wieku widowni oscylowała w okolicach kilkunastu lat. Publiczność zdominowana była przez gimnazjalnych i licealnych „melomanów”. Można by sądzić, że niektórzy znaleźli się tu tego wieczoru z przypadku lub „bo Pani tak kazała”, jednak Sławomir Chrzanowski wraz z orkiestrą i artystami starali się zachęcić nawet tych najbardziej opornych. Dyrygent, któremu tego wieczoru przypadła również rola prowadzącego koncert, raczył publiczność informacjami na temat rozwoju obu gatunków i starał się w jak najbardziej przystępny sposób, wprowadzić widzów w świat operetek i musicali. Publiczność może nie powtórzy wszystkich podanych faktów, lecz z pewnością zapamiętała kilka zabawnych anegdotek.

Program obfitował w najpopularniejsze tytuły. Pierwsza część koncertu została poświęcona operetce- utworowi scenicznemu- córce opery- który narodził się w Europie w 2 połowie XIX wieku. Jak dowiedzieliśmy się w trakcie koncertu, kolebką operetki była Napoleońska Francja, ówczesna stolica kulturalna Europy, w której prężnie rozwijało się życie artystyczne, muzyka i teatr. Z francuskich scen, operetka trafiła również do Wiednia. Najwybitniejszym przedstawicielem tzw. złotego okresu operetki wiedeńskiej był tworzący w tym czasie Johann Strauss (syn). Koncert zainaugurowała uwertura do operetki „Zemsta nietoperza” wspomnianego twórcy. Utwór lekki, melodyjny, wpadający w ucho i świetnie wykonany.

Następnym utworem był fragment z „Kandyda” Leonarda Bernsteina – przykład operetki „zza oceanu”. Aria „Glitter and be Gay” zachwyciła nie tylko mnie, lecz całą widownię – bardzo dobre wykonanie jednej z trudniejszych arii przez Joannę Trafas i jednocześnie charyzmatyczne odegranie roli Kunegundy.

Kolejne utwory przeniosły nas w czasie nieco dalej. Późniejszy rozwój operetki wiedeńskiej, to okres, w którym prym wiedli Imre Kalman i Ferenc Lehar: usłyszeliśmy piosenkę Boniego z operetki „Księżniczka Czardasza” w wykonaniu Arkadiusza Dołęgi oraz duet w utworze „Usta milczą” z operetki Wesoła Wdówka. W tym drugim, zaproszenie do roli chóru dostała publiczność i choć nasz śpiew okazał się „dobry, ale stłumiony wewnątrz” (widzowie nie dali się porwać chwili i stłumienie wyszło nam tak kapitalnie, że w zasadzie byliśmy niesłyszalni), nie umniejszyło to świetności wykonania utworu przez artystów.

Duet Eurydyki i Jowisza z operetki „Orfeusz w piekle” Jacquesa Offenbacha (twórcy operetki paryskiej), wieńczył pierwszą część koncertu – to utwór, który najbardziej mnie rozbawił: Arkadiusz Dołęga (z wielką czerwoną muchą pod szyją i złotym kapeluszem) i Joanna Trafas jako Eurydyka, o której względy ubiega się mucha. Co robili? Jak to określił Sławomir Chrzanowski: „bzyczeli”- i to całkiem nieźle!

Po krótkiej przerwie, przyszła kolej na musical – rodzaj muzyki scenicznej łączący różne gatunki muzyczne i rodzaje tańca, którego kolebką był nowojorski Broadway. Tego wieczoru miałam wrażenie, że tenże Broadway zawitał na scenie Filharmonii Krakowskiej.

Zachwycająca suita łącząca najpiękniejsze tematy muzyczne z musicalu „Nędznicy”, Claude-Michela Schönberga, znanego szerszej publiczności dzięki filmowej ekranizacji powieści Wiktora Hugo z 2012 roku. Wspaniale było usłyszeć te dźwięki na żywo i przypomnieć sobie postaci i sceny z musicalu. Następnie moja ulubiona piosenka musicalowa: „Memory” z „Kotów” Andrew Lloyd Webbera w wykonaniu Joanny Trafas, „This is the moment” z „Jeklly and Hyde” i jeden z największych przebojów musicalowych i duetów miłosnych „All I ask of you” z musicalu „Upiór w operze” Andrew Lloyd Webbera – głosy Joanny Trafas i Arkadiusza Dołegi w tym utworze przypomniały mi jego niesamowite wykonanie przez Emmy Rossum i Patricka Wilsona (filmowych Christine Daaé i Raoul z ekranizacji z 2004 roku).

Koncert zakończył utwór „You are the one that I want” z musicalu Grease Jima Jacobsa. Dyrygent zarekomendował: “wszyscy tańczą”, a artyści porwali do tańca całą widownię (w zasadzie tańczyli wokaliści; widownia, poza nielicznymi wyjątkami, ograniczyła się do entuzjastycznego bujania w rytm muzyki).

Kolejna odsłona Musica Ars Amanda dobiegła końca, publiczność zaczęła opuszczać swoje miejsca, a ja czułam niedosyt. W programie zawarto jedne z największych „przebojów” obu gatunków scenicznych. Śpiewaków i orkiestrę słuchało się i oglądało z przyjemnością, a prowadzenie koncertu przez Sławomira Chrzanowskiego było niezwykle zgrabne i ciekawe. Jednak… była to jedynie namiastka pełnych kompozycji – dlatego też: nabrałam apetytu na więcej! Może kiedyś na scenie Filharmonii Krakowskiej usłyszymy pełne wersje Broadway’owych hitów, a orkiestra i śpiewacy przeniosą publiczność np. w świat XIX- wiecznej Francji Wiktora Hugo?

 

Autor recenzji: Gabriela Czechura

Koncert: „W Wiedniu i na Broadway’u”

Miejsce: Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Data: 26.01.2017r.

Udział w koncercie, dzięki uprzejmości Filharmonii Krakowskiej.

Tags: Filharmonia KrakowskamusicaloperetkaBroadwayJoanna TrafasArkadiusz Dołęga
Poprzedni post

„SZTUKA KOCHANIA. HISTORIA MICHALINY WISŁOCKIEj” (RECENZJA)

Następny post

„Moskwa-Pietuszki” w Teatrze Nowym Proxima (recenzja)

admin

admin

Następny post
„Moskwa-Pietuszki” w Teatrze Nowym Proxima (recenzja)

"Moskwa-Pietuszki" w Teatrze Nowym Proxima (recenzja)

Facebook Instagram LinkedIn

O NAS

Jesteśmy pasjonatami, których łączy kultura: literatura, krakowskie teatry, kina, koncerty, galerie, muzea... i wiele wiele innych.



Publikujemy, patronujemy, szerzymy, głosimy o KULTURZE i KULTURĘ. Nic w Krakowie się nie zdarzy bez czujnego oka KULTURAtki!



prezes@kulturatka.pl

  • GŁÓWNA
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACUJEMY
  • PROJEKTY
  • PATRONUJEMY
  • NAPISZ DO NAS
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci

© 2023 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij