Wydawnictwo MT Biznes prezentuje dwie książkowe premiery. Są to „Decydujące momenty. Jak budować doświadczenia, które mogą zmieniać, poruszać i motywować” oraz „POST CORONA – od kryzysu do szans”.
Chip Heath ze Stanfordu i Dan Heath z Uniwersytetu Duke’a, autorzy kilku bestsellerów z listy „New York Timesa”, które sprzedały się na świecie w nakładzie ponad dwóch milionów egzemplarzy, powracają z nową książką pt. Decydujące momenty. Tym razem, opierając się na własnych badaniach psychologicznych oraz wywiadach i licznych case studies, pokazują, jak tworzyć szczytowe momenty dla swoich klientów, pracowników czy uczniów, by uzyskać niebagatelne korzyści – od lojalności po wzrost przychodów. Bo oceniając nasze doświadczenia, nie wyciągamy średniej z wrażeń minuta po minucie, lecz pamiętamy jedynie momenty flagowe: szczyty, dołki oraz przejścia. Dlatego warto świadomie zainwestować w te decydujące momenty i korzystając rad braci Heath, tak poprawić prezentację dla klienta czy zaplanować weekend z dziećmi, by zmienić zwykłe doświadczenia w niezapomniane chwile.
W życiu każdego z nas zdarzają się decydujące momenty – znaczące doświadczenia, które wyraźnie dominują w naszej pamięci. Doznajemy nagłej straty, która odbiera nam poczucie bezpieczeństwa. Uświadamiamy sobie, że nie chcemy spędzić ani dnia więcej w swojej obecnej pracy. Wracamy z ważnego spotkania biznesowego, które otwiera przed nami ogromne możliwości. Takie momenty zdają się być dziełem przypadku lub po prostu szczęśliwym trafem. Nie mamy na nie wpływu. Ale czy na pewno? Czy nasze decydujące momenty mogą nam się jedynie przytrafiać? Oczywiście, że nie. Możemy opanować sztukę ich tworzenia i tak zaplanować imprezę urodzinową czy poprawić prezentację dla klienta, aby jeszcze głębiej zapadały w pamięć. Przepis na tworzenie decydujących momentów jest stosunkowo prosty i opisali go w swojej najnowszej książce Chip Heath ze Stanfordu i Dan Heath z Uniwersytetu Duke’a.
Jak wyreżyserować swoje własne wyjątkowe momenty, które zostaną zapamiętane?
Za ich książką stoją nie tylko niezliczone godziny badawczych poszukiwań i wywiadów, lecz także dziesiątki rzeczywistych historii osób, które wyreżyserowały swoje własne wyjątkowe momenty pozytywnie zmieniające zaangażowanie pracowników, ocenę klientów czy własne postrzeganie siebie i świata. Ponadto znajdziemy w niej szereg praktycznych strategii i narzędzi ułatwiających tworzenie wyjątkowych momentów w oparciu o cztery główne elementy pamiętnego doświadczenia: wysoką rangę, wgląd, dumę i bliskość. A wszystko to jest podane lekką, przystępną i zabawną prozą. Ich książka ma coś do zaoferowania dla każdego – lekarza chcącego poprawić jakość doświadczenia pacjenta; lidera wielkiej korporacji, który zastanawia się, jak zwiększyć zaangażowanie pracowników; małej firmy szukającej sposobu na wyróżnienie się z tłumu konkurencji; nauczyciela chcącego stworzyć scenariusz lekcji, do której uczniowie nawet po latach będą wracać myślami, czy rodzica chcącego tworzyć piękne i trwałe wspomnienia dla swoich dzieci.
Momenty mają znaczenie, a szczególnie szczyty, dołki oraz przejścia
Psycholog Daniel Kahneman, zdobywca Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii, już w 1990 roku opublikował szereg artykułów potwierdzających wagę ekstremalnych momentów. Oceniając nasze doświadczenia, nie wyciągamy średniej z wrażeń, jakich doznajemy minuta po minucie. Pamiętamy jedynie momenty flagowe: szczyty, dołki oraz przejścia. Dlatego przeciwstawianie się płaskiej, banalnej, niewartej zapamiętania codzienności poprzez tworzenie cennych momentów prowadzi do niezwykle pozytywnych rezultatów. Na potwierdzenie tego w książce braci Heath znajdziemy liczne przykłady wymiernych korzyści będących efektem tworzenia decydujących momentów: zwiększone przychody (dane Forrestera, Southwest Airlines); lojalność i satysfakcja klientów (hotel Magic Castle); lepiej zmotywowana kadra i wzrost efektywności pracy (poczucie celu versus pasja). Są też korzyści o bardziej osobistym charakterze: radość i szczęście (wizyty wdzięczności); silniejsze relacje (responsywność); wewnętrzne transformacje (szkolne Kopciuszki i brzydkie kaczątka). Te krótkie doświadczenia mogą mieć ogromny wpływ na nasze życie prywatne i zawodowe, dlatego warto przeczytać książkę Dana i Chipa, by wyjść poza nijakość i zacząć świadomie tworzyć momenty, które pozostają w pamięci.
Chip Heath jest profesorem w Stanford Graduate School of Business, gdzie prowadzi zajęcia z rozwoju strategii i teorii organizacji. Pomógł ponad 450 start-upom udoskonalić strategię i formy przekazu.
Dan Heath jest starszym wykładowcą w Center for the Advancement of Social Entrepreneurship (CASE) przy Uniwersytecie Duke’a, gdzie wspiera przedsiębiorców działających na rzecz dobra publicznego.
Bracia Heath są autorami kilku bestsellerów z listy „New York Timesa”, m.in. takich tytułów jak Przyczepne historie, Pstryk! czy Decyduj!. Ich książki sprzedały się na całym świecie w nakładzie ponad dwóch milionów egzemplarzy i zostały przetłumaczone na 33 języki.
Chip Heath, Dan Heath
„Decydujące momenty. Jak budować doświadczenia, które mogą zmieniać, poruszać i motywować”
320 stron, oprawa miękka ze skrzydełkami, cena 49,90 zł, wyd. MT Biznes
Premiera 09.04.2021 r.
Scott Galloway
POST CORONA – od kryzysu do szans
Biznes w czasach pandemii
295 stron, oprawa miękka ze skrzydełkami, cena 59,90 zł, wyd. MT Biznes
Premiera 30.04.2021 r.
Scott Galloway, autor bestsellera Wielka czwórka, a jednocześnie przedsiębiorca, profesor szkoły biznesu NYU i doradca wielu CEO, tym razem analizuje, kto wygra, a kto może przegrać w świecie po pandemii i jakie działania można podjąć w firmie w trakcie kryzysu, by wyjść z niego obronną ręką. Jego nowa książka, Post Corona, to nie apokaliptyczna wizja przyszłości – autor serwuje nam w niej w równym stopniu zarówno ostrzeżenia, jak i pozytywne prognozy. Bo choć niektóre branże zostaną przekształcone lub znikną całkowicie, to jednocześnie otworzą się nowe możliwości, warte podjęcia ryzyka.
Wirus o długości równej jednej czterechsetnej średnicy ludzkiego włosa zaatakował planetę, która waży prawie 6 tryliardów ton, i dziesięciokrotnie przyspieszył tempo jej obrotu, nasze życie, które wydawało się statyczne, oraz rozwój trendów, które wcześniej zdążyły się ledwie zarysować. Nie wszystkie firmy zdążyły już ten fakt odnotować, ale jeśli chodzi o zachowania konsumentów i rzeczywistość rynkową, przenieśliśmy się już na linii trendu do 2030 roku, bez względu na to, czy dane zjawisko ma charakter pozytywny, czy negatywny. Na skutek akceleracji zmian niektóre firmy – takie jak Zoom czy Amazon – z dnia na dzień zostały zasypane lawiną zamówień. Nad innymi – restauracjami, biurami podróży czy hotelami – zawisło widmo bankructwa. Co więcej, epidemia COVID-19 nie tylko zmieniła nasze sypialnie w biura, ale i poszerzyła przepaść między bogatymi i biednymi, młodymi i osobami starszymi, noszącymi maskę i nienawidzącymi masek. Jakie długofalowe skutki będzie miała pandemia koronawirusa? Jakie działania można podjąć w firmie w trakcie kryzysu, by wyjść z niego obronną ręką? Gdy wrócimy do swojego normalnego rytmu, to co będzie inaczej? Jak będą wyglądać biznes, edukacja, nasz kraj?
Przyszłość aktywnie ukształtowana
Scott Galloway, przedsiębiorca, profesor szkoły biznesu NYU i doradca wielu CEO, próbuje znaleźć odpowiedź na te wszystkie pytania i analizuje, komu w postpandemicznym świecie prawdopodobnie się powiedzie, a komu nie. W swojej książce Post Corona zmusza nas do refleksji – nad biznesem, gospodarką, wreszcie nad naszymi własnymi nawykami. Cukrzyca, nierówność dochodów i fake newsy – to wszystko skutki powszechnego przekonania, że więcej zawsze znaczy lepiej. Jego książka to swoista próba spojrzenia w przyszłość, poza naszą obecną, zupełnie niecodzienną teraźniejszość, w której całym naszym światem stały się rozmowy na Zoomie, jedzenie zamawiane na wynos i Netflix. Gdzie zamiast sprawdzać wyniki meczów i godziny seansów kinowych, śledzimy liczniki zachorowań i zgonów. To również próba jej przewidywania poprzez jej aktywne kreowanie i zachęcanie do dialogu, który pomógłby nam wypracować lepsze rozwiązania.
Kryzys niesie ze sobą szanse, lecz jak przetrwać rzeź?
Galloway jest nie tylko wykładowcą akademickim, ale również przedsiębiorcą, więc sporo miejsca w książce poświęca analizie, w jaki sposób pandemia przeorganizuje środowisko biznesowe i w jaki sposób koronawirusowa zawierucha sprzyja wielkim firmom, w szczególności zaś tym technologicznym. Aktualizuje też nieco swoje przedpandemiczne przemyślenia zawarte w książce Wielka czwórka, w której pisał o Amazonie, Apple’u, Facebooku i Google’u. Zajmuje się również szansami, które przełom stworzył w dziedzinach wolnych od dominacji tej czwórki, oraz omawia te firmy, które mają w tych nowych warunkach dobre perspektywy rozwoju. Bo każdy kryzys niesie ze sobą szanse. Im jest głębszy i rozleglejszy, tym większe przynosi możliwości.
Kapitalizm, nasze choroby współistniejące i koronawirus
Biznes nie działa w próżni, więc swoje rozważania natury gospodarczej Galloway osadził w szerszym kontekście społecznym. Wskazuje trendy kulturowe i polityczne, które uwypukliły się i wzmogły za sprawą pandemii, choćby rozbieżność między wizją silnych państw a smutną rzeczywistością naznaczoną obniżaniem się poziomu życia ich obywateli. Skupia się także na analizie szans i zagrożeń, jakie stoją m.in. przed szkolnictwem, wyższą edukacją i opieką zdrowotną – branżami, w których bez kontaktu osobistego trudno będzie dostarczyć realną wartość swoim odbiorcom. Przedstawia argumenty na poparcie tezy o tym, że zmiany wprowadzane przez całe pokolenie w imię kapitalizmu doprowadziły do podważenia fundamentów systemu kapitalistycznego jako takiego – a następnie wskazuje działania naprawcze, które można w tym obszarze podjąć. Bo kwestie związane z obecnym kryzysem to tylko czubek góry lodowej wyzwań, przed którymi stoją rządy państw, firmy i my sami.
SCOTT GALLOWAY wykłada marketing na Stern School of Business przy NUY, prowadzi też aktywną działalność przedsiębiorczą. W 2012 roku został zaliczony przez Poets & Quants do grona najlepszych światowych profesorów biznesu. Założył dziewięć firm, w tym Prophet, Red Envelope oraz L2.
Jest autorem bestsellerów Wielka czwórka oraz The Algebra of Happiness. Zasiadał w radach dyrektorów The New York Times Company, Urban Outfitters oraz Haas School of Business przy UC Berkeley.
Dociera do milionów odbiorców za pośrednictwem podcastów Prof G i Pivot, bloga No Mercy/No Malice oraz kanału Prof G w serwisie YouTube. W 2002 roku „Adweek” uznał Pivota za najlepszy podcast biznesowy roku. W 2019 roku Galloway założył internetową platformę edukacyjną Section4, za pośrednictwem której przekazuje praktykom wiedzę na temat strategii biznesowej (section4.com).