Teatr Barakah serdecznie zaprasza wszystkich widzów w styczniu. W tym miesiącu będzie się wiele działo na scenie przy ul. Paulińskiej 28!
PSY RAS DROBNYCH – Teatr BARAKAH
8 stycznia – Kup bilet: https://bilety.teatrbarakah.com/index.php/repertoire.html?id=342
9 stycznia – Kup bilet: https://bilety.teatrbarakah.com/index.php/repertoire.html?id=343
Spektakl dyplomowy w koprodukcji z AST.
Wychodząc od książki Olgi Hund, twórczynie spektaklu badają instytucjonalne mechanizmy opresji wobec kobiet, a także społeczny konstrukt mitu choroby psychicznej oraz sposób jego funkcjonowania w kulturze. Opisywana przez Hund heterotopiczna przestrzeń szpitala i zasady jego funkcjonowania skupiają jak w soczewce wszystkie absurdy związane z koniecznością partycypacji w społecznie usankcjonowanych rytuałach i warunkach, które należy spełnić, aby zostać uznanym za „osobę normalną”. Szpital funkcjonuje tu nie jako miejsce rekonwalescencji, ale jako schronisko, w którym przechowywane są jednostki, które nie potrafią odnaleźć się w rzeczywistości późnego kapitalizmu.
Spektakl stanowi również próbę demitologizacji doświadczenia choroby w jego romantycznej, popkulturowej odsłonie. „Psy ras drobnych” to teatralny coming out i terapia grupowa w jednym. Świadectwo doświadczenia choroby, wyznanie dotyczące realiów hospitalizacji i wyzwanie rzucone widzowi. Oddział damski szpitala w krakowskim Kobierzynie staje się symboliczną anty-arką, mitycznym statkiem szaleńców, na którego pokładzie bohaterki spektaklu wyruszają w podróż egzystencjalną, próbując nadać sens doświadczeniu choroby i odpowiedzieć na pytanie, czym właściwie jest owa upragniona „normalność”.
autor: Olga Hund
reżyseria: Adrianna Alksnin
muzyka: Filip Franczak
scenografia: Adrianna Alksnin
obsada: Kamila Janik, Karolina Kuklińska, Marianna Linde
data premiery online: 20 listopada 2020
data premiery stacjonarnej: 11 czerwca 2021
czas trwania: 70 minut
Szyc – Teatr BARAKAH
13 stycznia – Kup bilet: https://bilety.teatrbarakah.com/index.php/repertoire.html?id=346
14 stycznia – Kup bilet: https://bilety.teatrbarakah.com/index.php/repertoire.html?id=347
„Siedemdziesiąt pięć funtów za kilo szynki. To się skończy tak, że usmażę własną dupę, taniej będzie i przynajmniej będę wiedziała, co jem.”
„Szyc” to jedna z pierwszych wystawionych w Polsce sztuka Hanocha Levina. Wielokrotnie nagradzana na festiwalach teatralnych (za reżyserię, aktorstwo, muzykę i w kategorii najlepszy spektakl) i doceniana w licznych recenzjach współczesna groteska, przeplatana songami skomponowanymi przez znaną, polską wokalistkę, Renatę Przemyk, potrafi śmieszyć i bawić, ale także wzbudzać przerażający niepokój. Potrafi również z powodzeniem w levinowskim stylu żonglować stereotypami i ludzkimi charakterami oraz z tematów, na poły osadzonych w miejscu i czasie, czynić historię uniwersalną. W domu rodziny Szyców znajduje się stół, matka, ojciec, córka oraz wieczne „coś nie tak”. Aplikujący na zięcia nie ma szans na dostanie niczego za darmo, bo w tym świecie niczego za darmo po prostu nie ma.
autor: Hanoch Levin / tłumaczenie: Michał Sobelman
reżyseria: Ana Nowicka
muzyka: Renata Przemyk
kostiumy i scenografia: Monika Kufel
choreografia: Iwona Olszowska
realizacja, produkcja muzyczna: Piotr „Lala” Lewicki
obsada: Lidia Bogaczówna, Monika Kufel, Karol Śmiałek, Paweł Sanakiewicz
data premiery: 18 czerwca 2010
czas trwania: 90 minut
Dyktanda – Teatr BARAKAH
16 stycznia – Kup bilet: https://bilety.teatrbarakah.com/index.php/repertoire.html?id=351
„Wątróbka z cebulką krótko smażona, byle nie gorzka od żółci, jest zakąską doskonałą. Aby ją przyrządzić, należy kupić samochód i pędzić nim póty, aż się kogoś przejedzie. Wątróbkę, nieboszczykowi niepotrzebną, z wnętrzności wyjmujemy i wkładamy do lodówki. Trupa wyrzucamy lub stawiamy w zbożu jako stracha na wróble. Z wątróbki osób starszych tylko pasztet się udaje, ponieważ jest łykowata. Najlepsze są wątróbki młodych chłopców jeżdżących zwykle na rowerze”. Nieprawdaż?
„Dyktanda”, a właściwie „Dyktanda, czyli… w jaki sposób wujek Staszek wówczas Michasia – dzisiaj Michała – uczył pisać bez błędów” to krótkie historyjki pełne czarnego i absurdalnego humoru rodem ze światów Rolanda Topora, z dodatkiem ironii, składające się z ortograficznych pułapek. Stanisław Lem pisał je w 1970 roku dla swojego siostrzeńca, by sprawdzać jego językowe umiejętności i czy Michaś wie, gdzie „u”, a gdzie „ó” postawić. Spektakl krakowskiego Teatru BARAKAH jest próbą odnalezienia teatralnego wyrazu dla owych „u”, „ó”, a do tego „ż”, „rz” i jeszcze świetniej w akustyce starej żydowskiej mykwy wybrzmiewających „dź” oraz złożeniem w całość na pozór niepowiązanych ze sobą wizji autora „Solaris”.
autor: Stanisław Lem
reżyseria i adaptacja: Ana Nowicka
muzyka: Maciej Jabłoński
scenografia: Monika Kufel
kostiumy: Kajetan von Kazanovsky
choreografia: Tomasz Foltyn
przygotowanie muzyczne: Ana Nowicka
obsada: Monika Kufel, Małgorzata Zawadzka, Paweł Plewa, Paweł Wolsztyński
data premiery: 27 czerwca 2014
czas trwania: 60 minut
Teatr BARAKAH — Inni ludzie
20 stycznia – Kup bilet: https://bilety.teatrbarakah.com/index.php/repertoire.html?id=344
21 stycznia – Kup bilet: https://bilety.teatrbarakah.com/index.php/repertoire.html?id=345
Spektakl opowiada o romansie Kamila, 32-letniego dresiarza, marzącego o karierze muzyka hip-hop i Iwony, przeżywającej kryzys małżeński, przedstawicielki wielkomiejskiej klasy średniej. To pretekst do refleksji nad zanurzonym w pop kulturze, poetyckim i wulgarnym językiem, którym posługują się stworzone przez Masłowską postacie, uniemożliwiającym im nawiązanie autentycznych relacji.
Poszczególne języki pierwszo i drugoplanowych bohaterów tworzą wspólnie fascynującą, muzyczną fonosferę – aurę wielkiego miasta. Interesuje nas stworzona w ,,Innych ludziach” perspektywa, którą otworzyć można za pomocą następujących pytań: czy to my posługujemy się językiem, czy też język przejął kontrolę nad nami? Czy istnieje sfera niewerbalnego porozumienia i czy w jakikolwiek sposób może być ona uświadomiona i poddana refleksji? Na czym polega twórczość w dziedzinie języka?
Autor: Dorota Masłowska
Reżyseria: Maciej Gorczyński
Muzyka: Piotr Korzeniak oraz zespół Cukry w składzie: Karolina Głogowska, Lena Witkowska, Agnieszka Kocińska
Scenografia, kostiumy: Iwona Bandzarewicz
Video: Iwona Bandzarewicz, Maciej Gorczyński, Ana Nowicka, Monika Kufel, Agnieszka Kocińska, Piotr Mateusz Wach, Wiktor Kozak, Piotr Koźmiński
Choreografia: Piotr Mateusz Wach
Obsada: Agnieszka Kocińska , Monika Kufel, Ana Nowicka, Lena Witkowska, Piotr Korzeniak, Piotr Mateusz Wach, Paweł Wolsztyński
Data premiery: 10 lipca 2020
Czas trwania: 90 minut
PRZEŁAMUJĄC FALE
22 stycznia – Kup bilet: https://bilety.teatrbarakah.com/index.php/repertoire.html?id=348
23 stycznia – Kup bilet: https://bilety.teatrbarakah.com/index.php/repertoire.html?id=349
Twórcy BARAKAH postanowili na deski teatralne przenieść kultowy obraz Larsa von Triera z lat 90. Dlaczego? Bo wciąż jest aktualny! To historia kobiety Bess, której sensem życia jest miłość do Jana. Czy jest to jednak prawdziwa miłość do żywego człowieka, czy podszyte religijnym strachem uczucie do Boga, który kobiecie każe kochać mężczyznę? Widzowie zostają przeniesieni do świata małej, zamkniętej społeczności pełnej niechęci do tego, co inne i obce. To właśnie jej wytworem jest Bess, w której walczą ze sobą społeczne strachy i lęki, a także wiara wepchnięta w nią tak głęboko, że nic nie jest w stanie jej ruszyć. Gdy kolejni członkowie społeczności chcą otoczyć Bess „opieką”, my zastawiamy się nad działaniem systemu w stosunku do jednostki. Opieka i kontrola to bardzo płynne pojęcia i często trudno wypatrzeć między nimi granicę. Czy to jeszcze troska czy już zniewolenie, czy jeszcze pomoc? I o tym też jest spektakl Nowickiej. O kobiecie, która jest inna i nie pasuje do patriarchalnego świata, jest zagubiona, niepewna swojej wartości, wciąż potrzebuje ulokować gdzieś swoje uczucia i nieustannie szuka miejsca w świecie.
BREAKING THE WAVES
autor: Lars von Trier
w opracowaniu Vivian Nielsen / tłumaczenie: Małgorzata Leyko
reżyseria i adaptacja: Ana Nowicka
muzyka: Piotr Korzeniak
scenografia i kostiumy: Monika Kufel
choreografia: Piotr Mateusz Wach
obsada:
BESS: Monika Kufel
JAN: Rafał Kozok
TERRY: Maciej Charyton
DODO: Anna Rokita
PASTOR: Piotr Mateusz Wach
DR RICHARDSON: Grzegorz Grabowski
data premiery: 26 listopada 2021
UWAGA! Strefa LGBT | WERNISAŻ WYSTAWY III – FOTOGRAFIE PIOTRA KUBICA Z NOWEJ REWII – „COME BACK”
na prośbę autora wystawy – wernisaż został przeniesiony z dnia 28 stycznia na dzień 10 lutego 2022 r., godz. 19:00 – wstęp wolny
MATKA JOANNA OD ANIOŁÓW
29 stycznia – Kup bilet: https://bilety.teatrbarakah.com/index.php/repertoire.html?id=352
30 stycznia – Kup bilet: https://bilety.teatrbarakah.com/index.php/repertoire.html?id=353
Napisane w 1943 roku opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza przedstawia historię opętania zakonnic w fikcyjnym klasztorze w Ludyniu oraz tragicznej relacji tytułowej Matki Joanny, przeoryszy klasztoru i ojca Suryna, egzorcyzmującego ją jezuity.
W interpretacji twórców TB fabuła opowiadania staje się przypowieścią o ofierze, która jest tu rozumiana w dwójnasób. Po pierwsze jest to radykalny gest wobec kochanej osoby, czyli ofiara z siebie. Po drugie to kozioł ofiarny, czyli niewinne ofiary dominującego (również współcześnie) patriarchalnego dyskursu wykluczającego z narracyjnych form języka, które chcą odzyskać swoją suwerenność i podmiotowość.
Ważnym kontekstem dla spektaklu jest relacja Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów, zwłaszcza czas psychicznej choroby Anny i jej pobyt w szpitalu psychiatrycznym w Tworkach.
Język spektaklu łączy w sobie elementy teatru dramatycznego, teatru tańca i teatru muzycznego.
Autor: Jarosław Iwaszkiewicz, Anna Iwaszkiewicz *
Reżyseria i adaptacja: Maciej Gorczyński
Muzyka: Piotr Korzeniak
Scenografia, kostiumy: Iwona Bandzarewicz
Obsada:
MATKA JOANNA: Ana Nowicka
SURYN: Paweł Charyton
SIOSTRA MAŁGORZATA: Monika Kufel
WOŁODKOWICZ: Damian Sosnowski
BRYM: Paweł Plewa
ANNA: Aleksandra Nowakowska
MARIA: Agata Jędrzejczak
Data premiery: 30 maja 2021
Czas trwania: 80 minut
* w spektaklu wykorzystano fragmenty „Dzienników” Anny Iwaszkiewicz oraz wiersz „Piosenka dla zmarłej” Jarosława Iwaszkiewicza
Materiały prasowe: Teatr BARAKAH