Trudności z jedzeniem u dzieci i nastolatków autorstwa Agaty Dutkiewicz to poradnik dla rodziców, których niepokoją kwestie jedzenia ich dzieci, niezależnie od wieku. U podstaw książki leży założenie, że spożywanie posiłków to nie tylko dostarczanie niezbędnego do życia pożywienia, ale i sposób na budowanie relacji. Jedzenie ma więc związek nie tylko z obszarem fizycznym. W zależności od tego, jakie podejście do jedzenia ma dana rodzina, jakie komunikaty się w niej pojawiają i jaka panuje atmosfera, u dzieci kształtują się mniej lub bardziej zdrowe przekonania.
Budowanie u dziecka prawidłowej relacji z jedzeniem wydaje się być proste. Przestrzeganie własnych zasad również w odniesieniu do siebie i pozostałych dorosłych domowników, uwzględnianie preferencji dziecka, budowanie w nim poczucia, że ma wpływ na to, co zostanie zakupione i przygotowane oraz co z tego będzie miało ochotę zjeść. A z drugiej strony: nie zmuszanie, nie szantażowanie, nie obiecywanie nagrody za zjedzenie czegoś, na czym zależy dorosłemu. To nie wydaje się szczególnie trudne – przecież sami chcielibyśmy być w ten sposób traktowani: z szacunkiem i uwzględnieniem naszych preferencji.
Schemat, który powinien towarzyszyć rodzicowi w codziennych posiłkach to:
dziecko daje znać, że jest głodne → dostaje jedzenie
dziecko daje znać, że nie jest już głodne → rodzic akceptuje ten fakt
Komplikacje pojawiają się w momencie, gdy mamy do czynienia z różnymi chorobami i zaburzeniami odżywiania, których wynikiem jest nieadekwatne zachowanie, na przykład spożywanie zbyt małej ilości pożywienia. Z czym możemy mieć zatem do czynienia w przypadku małych dzieci? Obok znanych chorób fizycznych, takich jak anemia czy celiakia, wymienić można bardziej zaskakujące: sensoryczną awersję czy anoreksję niemowlęcą. Intuicyjne odwracanie uwagi dziecka przy pomocy bajek czy zabawek nie zdaje w tym przypadku egzaminu. Opisy i wskazówki znajdziemy w rozdziale ‘Kiedy dziecko je za mało’. Pomoc znajdą tu również rodzice nastolatków, które mierzą się z takimi trudnościami jak anoreksja, alkoreksja, diabulimia, bigoreksja czy ortoreksja. Poza charakterystyką poszczególnych zaburzeń czytelnik dostaje zestaw konkretnych działań czy sformułowań – tych, które pomogą i tych, które mogą zaszkodzić. W każdym podrozdziale podkreślana jest też rola psychologa.
W dalszej kolejności uwzględniony został odwrotny problem – nadmiernego jedzenia. Również i tym razem przyczyny mogą mieć charakter psychologiczny, wynikać z chorób tarczycy, przybierać postać choroby wiecznego głodu, doskwierać dzieciom z ADHD czy w spektrum autyzmu.
Ostatni z rozdziałów dotyczących problematycznego spożywania pokarmów dotyczy jedzenia w sposób nietypowy. Możemy tu znaleźć różne mało znane przypadłości, takie jak pica, czyli zjadanie niejadalnych przedmiotów, wielogodzinne przetrzymywanie jedzenia przed połknięciem.
Mimo że po każdym omawianym przypadku szczegółowo opisane są sposoby radzenia sobie, dodatkowo na końcu książki znajduje się wykaz różnych terapii. Czym kierować się wybierając specjalistów przy poszczególnych zaburzeniach? Tego również dowiemy się w tym rozdziale.
Ostatnich kilka stron stanowi miłą niespodziankę. Zmieszczone tam tabele zawierają źródła witamin , zalecane posiłki na poszczególnych etapach rozwoju od narodzin do 3. roku życia, przykłady zabaw rozwijających maluchy na płaszczyźnie sensorycznej i oralno-motorycznej, zalecane porcje dla dzieci w różnym wieku i siatki centylowe BMI.
Książka została opracowana w przemyślany sposób. Chcąc odnaleźć opis niepokojącego nas zaburzenia lub rozpoznać je po objawach bez trudu to zrobimy. Tekst napisany jest w sposób zrozumiały dla każdego. Przykłady sytuacji i wypowiedzi sprawia, że czytelnik jest w stanie postawić się w sytuacji osoby, która odpowiednio reagując pomaga dziecku lub młodej osobie wyjść z danego zaburzenia. Polecam nie tylko osobom mającym w swoim otoczeniu kogoś potrzebującego wsparcia. Zapoznanie się z treścią książki może pomóc każdemu w rozpoznaniu nawet subtelnych przejawów, że w kwestii odżywiania się dzieje się coś złego – a im szybsza jest reakcja, tym większa szansa, że mniejsze będą tego konsekwencje.
Autor recenzji: Agnieszka Wrońska
Tytuł: Trudności z jedzeniem u dzieci i nastolatków
Autor: Agata Dutkiewicz
Wydawnictwo: Natuli
Do kupienia tu!